En ny studie viser at vi trykker mindre «like» på Instagram.
Gorm Kallestad / NTB Scanpix
Ny studie: Influensernes mulighet til å påvirke synker
– De største influenserne har også ofte avtaler med flere annonsører samtidig, og fremhever ulike produkter og tjenester i forskjellige kategorier. Dette kan svekke troverdigheten til både influenseren og merkevaren, sier BIs Cecilie Staude.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Analyseselskapet InfluencerDB har sett på hvor mange som egentlig trykker «like» på ulike Instagram-poster hos influensere, skriver MinMote.
Studien viser at langt færre trykker «like» enn det de gjorde tidligere, og peker på at en av grunnene til lavere engasjement kan være at Instagram er overfylt av reklame og sponset innhold.
Studien får støtte fra lektor ved BI, Cecilie Staude, som peker på at jo mer reklame vi får i feeden vår, jo mer selektive blir vi på hva vi reagerer på.
– De største influenserne har også ofte avtaler med flere annonsører samtidig, og fremhever ulike produkter og tjenester i forskjellige kategorier. Dette kan svekke troverdigheten til både influenseren og merkevaren, og redusere interessen for innholdet, sier høyskolelektor Cecilie Staude til MinMote.