Rundt tre millioner nordmenn hører radio daglig

Det viser lyttertallene fra Nielsen for første kvartal 2019.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Den nye offisielle audiomålingen (TEAM) fra Nielsen viser en daglig dekning på 65,5 prosent i første kvartal av 2019. Det tilsvarer om lag tre millioner lyttere, skriver de i en pressemelding. 

Den ukentlige dekningen i første kvartal var på 88,2 prosent, noe som tilsvarer omlag 4,1 millioner lyttere. 

– Vi er veldig stolte og glade for at den nye målingen viser så sterke radiotall, sier formann i styringsgruppa for radio, Bjarte Øgrey, i en pressemelding og fortsetter: 

– Den daglige dekningen ser ut til å ha stabilisert seg på ca 3 millioner, og i årets første kvartal lyttet over 4 millioner til radio på ukentlig nivå. Radio befester dermed sin posisjon som et av de største dekningsmediene i Norge, sier han. 

Om man ser på andelene mellom de store radioaktørene i Norge, viser oversikten av NRK har en andel på 66,8 prosent, at P4-gruppen 21,6 prosent og at Bauer Media, som blant annet eier Radio Norge, har en andel på 11,5 prosent. 

Det er Nielsen Media som leverer radiomålingen, på oppdrag fra Bauer, NRK og P4-gruppen. De har 2000 personer som målegrunnlag for de ferske tallene. De måler lytterne til alle kanalene som hører innunder de tre aktørene som målingen gjøres på oppdrag for.

Powered by Labrador CMS