Det har medført flere spekulasjoner om hvorvidt Bauer Media kan være villige til å legge ned virksomheten i Norge på sikt, noe selskapet selv avviser overfor Medier24.
Resultatene for Bauer Media i Norge for 2018 er ikke offentliggjort, men i 2017 leverte selskapet et negativt resultat på – 22,8 millioner kroner.
– Tror ikke det eksploderer fordi Kokvik er ferdig
I det kommersielle norske radiomarkedet er det én tydelig aktør som topper listene og det er P4-gruppen. Bak dem står Bauer Media – før Radio Metro lusker i bakgrunnen på tredjeplass.
M24 møter radiosjef Svein Larsen og viseadm. dir Hilde Apneseth i kanalens lokaler i Akersgata.
– Det vil være en tydelig svakhet for Radio Norge og Bauer at ledelsen sitter i Danmark. De får ingen daglig kontakt og noen som hele tiden holder fingeren på det som skjer. Selv om Jim Receveur virker som en meget kompetent mann med mye radioerfaring, ser vi bare for oss selv hvor viktig det er å være til stede for å ta små og store beslutninger, forteller Apneseth og får støtte fra Larsen:
– Bauer har slitt i motvind og har tydeligvis utfordringer i Norge. På en annen side er det et velrenommert og seriøst selskap som gjør det godt i sine markeder andre steder, så grepet om å bytte sjefen var nok et uttrykk for det, sier radiosjefen.
Apneseth tror ikke, fra et salgsmessig perspektiv, at Radio Metro umiddelbart vil gagne på at Bauer sliter.
– Jeg tror ikke det eksploderer nå fordi om Kokvik er borte. De har fortsatt en organisasjon som jobber på.
Vil ikke kommentere eventuelt kjøp
Kilder med god kjennskap til radiomarkedet sier at det vil være en gylden mulighet for Radio Metro å ta nye posisjoner om de velger å hente penger og sørge for å kjøpe Radio Norge dersom Bauer Media vil legge ned i Norge.
– Er Bauer Media interessant for Metro-gruppen?
– Det må du spørre Bauer om, sier Larsen.
– Men har du gjort deg en tanke om at Radio Norge kan være interessant for dere?
– Det er Bauer som må gjøre seg de tankene. Vi er den tredje aktøren.
– Har du cash til å kjøpe Radio Norge om du vil?
– Jeg har ikke cash til det, ler han.
– Men kan det være interessant på sikt?
– Det er et rent aksjonærspørsmål jeg egentlig ikke vil si noe om. Det er heller ingen automatikk i at når dette skjer med Bauer, så er et kjøp aktuelt.
– I'm excited
Den nye Bauer Media-sjefen Jim Receveur forteller til Medier24 at det på ingen måte vil være en svekkelse for selskapet at de har en sjef med hovedsete i Danmark.
– Jeg er uenig. Vi er et internasjonalt selskap som er i konkurranse med de globale gigantene – med kjøpere i Nederland, Sverige og mange flere steder. Verden blir mindre og mindre og det er ekstremt viktig at vi som et Skandinavisk selskap kan konkurrere med for eksempel Facebook og Google. Da spiller det ingen rolle hvor jeg sitter, sier han på telefon til Medier24.
Han legger til at Bauer Media har kunder som noen ganger opplever at Danmark er for lite for dem – og at de ønsker å operere i et skandinavisk marked.
– Vi må skalere opp i flere land og jobbe både lokalt og internasjonalt.
Receveur sier han gleder seg til å ta fatt på oppgaven med å lede selskapet i Norge. Fra før driver han Bauer Media i Danmark, slik han har gjort i en årrekke.