Nå er produktplassering tillatt på radio

Produktplassering i radiosendinger er nå lov etter at Stortinget denne uka vedtok endringer i kringkastingsloven.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Siden 2013 har det vært tillatt å drive markedsføring gjennom å plassere produkter i redaksjonelle programmer på TV og i audiovisuelle bestillingstjenester, som for eksempel gjennom videoblogging på YouTube.

Nå er det åpnet for produktplassering i radioprogrammer etter at Stortinget onsdag vedtok en endring i kringkastingsloven.

I regjeringens innstilling til Stortinget står det at det ikke er noen saklig grunn til å forskjellsbehandle radio, fjernsyn og audiovisuelle bestillingstjenester når det kommer til produktplassering. Dette har også Medietilsynet tatt til orde for, som vil få i oppgave å føre tilsyn med radiosendingene.

– Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand i en pressemelding.

Endringen fører også til at radioaktører vil kunne tilby realsponsing med premier verdt mer enn 10.000 kroner.

Produktplassering i TV-sammenheng kan være alt fra programledere med bekledning fra et spesielt merke, til mat fra en dagligvarekjede, som har betalt for plassering på Tv-skjermen. Plasseringen merkes med en liten P i hjørnet av skjermen.

Medietilsynet opplyser om at også radioprogrammer som inneholder produktplassering må merkes på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, samt når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd

Powered by Labrador CMS