Arkivfoto: Etter Pride-paraden i Stavanger samlet folk seg for å høre statsminister Erna Solberg tale.

Mediene skriver mer og mer om Pride: På fem år har dekningen nesten doblet seg

– Mediene spiller en viktig rolle med å synliggjøre mangfold, mener Retrievers analysesjef Guro Lindebjerg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

På forsommeren tyter det fram regnbueflagg overalt, og for mange i det skeive miljøet er pride-paradene årets desiderte høydepunkt. 

Men hvor mye skrev egentlig mediene om Pride tidligere, og hvor mye dekker mediene den fargerike paraden og arrangementene i tilknytning til Pride nå? 

Medier24 har spurt analyseselskapet Retriever om hjelp, og oversikten de har gitt oss viser at et har vært en jevn økning i omtalen av Pride og Pride-arrangementer de siste fem årene.

2019 ligger an til å bli et rekordår

Oversikten baserer seg på tall fra 2014 til 2019, hvor 2019-tallene enda ikke er komplette.

2018 var toppen så langt, ifølge oversikten, men dekningen i 2019 ligger an til å overgå fjorårets, ifølge Retriever. 

– I valgår ser vi at mangfold og menneskers rettigheter er på agendaen, og at de forskjellige Pride-markeringene er verdifulle arenaer for de politiske partiene til å synliggjøre sitt ståsted, og politikk knyttet til temaet, og omtalen øker derfor ofte inn mot valg, sier analysesjef i Retriever Guro Lindeberg.

Pride ble omtalt totalt 5884 ganger i mediene i løpet av fjoråret. 

– Stadig flere

Grafen er hentet fra Retriever og viser omtalen av Pride de siste fem årene.

Hun opplyser at noe av økningen i omtale kommer av at det har dukket opp flere mindre, lokale Pride-markeringer rundt omkring i landet, noe som bidrar til å øke bevisstheten og oppmerksomheten i lokalmediene.

– De siste årene har vi sett at stadig flere deltar i pride-paradene, blant annet på grunn av aktiv mobilisering og kampanjer som oppfordrer til deltakelse og solidaritet.

Ifølge Aftenposten var det rekordhøy deltakelse i Pride-paraden i Oslo i fjor - hvor omlag 300.000 personer deltok. 

– Den eksplosive veksten har særlig kommet de siste årene. En av årsakene er at vi fra bevegelsens side er blitt flinkere til å synliggjøre utfordringene som gjenstår, samt at flere aktører har sluttet seg til. Oslo Pride er ikke bare fest og parader, men én hel uke fylt av fantastisk engasjement. Selv om det ble 40 grader i debatteltet på Youngstorget, trakk arrangementene fulle saler, sa leder i FRI, Ingvild Endestad til Aftenposten da.

FRI eier selskapet Oslo Pride, som blant annet står bak Pride-markeringen i Oslo. 

– Omtalen øker ofte inn mot valg

Paradene, med titusenvis av feirende i de største byene, dekkes tett av medier over hele landet.

Lindebjerg mener det er grunnlag for å si at mediene spiller en viktig rolle i å løfte fram mangfold.

– Selv om kampen ikke er over, kan det se ut til at fordommer knyttet til homofili og pride utfordres i økende grad. Her spiller mediene en viktig rolle med å synliggjøre mangfold og normalisere mennesker som lever utenfor heteronormen, sier Lindebjerg.

Powered by Labrador CMS