Pressens hus har fått logo - og er klar for innflytting vinteren 2021. Men hva skal restauranten i det nye Pressens hus hete?
Nå lyses det ut navnekonkurranse.
- Vi vil gjerne ha et fengende navn som kobler restauranten med mediebransjen, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund i en pressemelding.
Hun leder konseptgruppen for Pressens hus som utlyser navnekonkurransen. Den nye logoen til Pressens hus som er utformet av Ragnhild Mellbye, designer i Schibsted.
- Det grafiske innholdet er selvfølgelig viktig. Vi skal ha med oss at vi er en tradisjonsrik bransje, men samtidig være fremoverlente. Nå handler mye av arbeidet om å fylle Pressens hus med innhold. Vi gleder oss til å få et passende navn til restauranten i hjertet av huset. Mange av oss husker de legendariske pressepubene Tostrupkjelleren og Ryktebørsen. Her snakker vi om et minst like viktig møtested for bransjen, men i en mer moderne form. Vi håper både restauranten og Pressens hus forøvrig kan bli et levende samlingssted for alle som er opptatt av å diskutere fri og uavhengig journalistikk, sier Floberghagen.
Restauranten i Pressens hus vil fungere som en kaffebar på dagtid og en tapasbar på kveldstid og i pressemeldingen heter det at «vinneren av navnekonkurransen kan vente seg både premie og heder og ære» - i form av invitasjon til åpningsfesten og et gavekort på middag for to i restauranten.
Organisasjonene som samarbeider om Pressens hus er Norsk Presseforbund, Fagpressen, Faktisk, Institutt for Journalistikk, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Journalistlag, Norsk Lokalradioforbund, Norsk Redaktørforening, NTB og SKUP.