Pressens hus har fått logo - og er klar for innflytting vinteren 2021. Men hva skal restauranten i det nye Pressens hus hete?
Nå lyses det ut navnekonkurranse.
- Vi vil gjerne ha et fengende navn som kobler restauranten med mediebransjen, sier Elin Floberghagen, generalsekretær i Norsk Presseforbund i en pressemelding.
Hun leder konseptgruppen for Pressens hus som utlyser navnekonkurransen. Den nye logoen til Pressens hus som er utformet av Ragnhild Mellbye, designer i Schibsted.
- Det grafiske innholdet er selvfølgelig viktig. Vi skal ha med oss at vi er en tradisjonsrik bransje, men samtidig være fremoverlente. Nå handler mye av arbeidet om å fylle Pressens hus med innhold. Vi gleder oss til å få et passende navn til restauranten i hjertet av huset. Mange av oss husker de legendariske pressepubene Tostrupkjelleren og Ryktebørsen. Her snakker vi om et minst like viktig møtested for bransjen, men i en mer moderne form. Vi håper både restauranten og Pressens hus forøvrig kan bli et levende samlingssted for alle som er opptatt av å diskutere fri og uavhengig journalistikk, sier Floberghagen.
Restauranten i Pressens hus vil fungere som en kaffebar på dagtid og en tapasbar på kveldstid og i pressemeldingen heter det at «vinneren av navnekonkurransen kan vente seg både premie og heder og ære» - i form av invitasjon til åpningsfesten og et gavekort på middag for to i restauranten.
Organisasjonene som samarbeider om Pressens hus er Norsk Presseforbund, Fagpressen, Faktisk, Institutt for Journalistikk, Landslaget for lokalaviser, Mediebedriftenes Landsforening, Norsk Journalistlag, Norsk Lokalradioforbund, Norsk Redaktørforening, NTB og SKUP.
Slik ser logoen til det nye Pressens hus ut. Arkiv