Slik ser reklamen for SVT-programmet «Sanningens minut» ut, som er kringkasterens forsøk på å nå unge velgere.
Slik ser reklamen for SVT-programmet «Sanningens minut» ut, som er kringkasterens forsøk på å nå unge velgere.

Svensk TV lar komikere forklare partipolitikk på ett minutt – vil nå unge velgere

Den svenske kringkasteren SVT prøver å nå unge velgere før høstens riksdagsvalg med et noe spesielt, nytt programkonsept.

Publisert

I programserien «Sanningens minut» – sannhetens øyeblikk – mener SVT det er en god idé å la åtte yngre komikere få ett minutt hver til å forklare riksdagspartienes politikk for de unge velgerne.

Komikere som Melody Farshin, Elin Almén og Pontus Bjernekull Mörner har fått tildelt hvert sitt parti gjennom loddtrekning, skriver TT.

På den tilmålte tiden skal de forklare hvordan «deres» parti forholder seg til visse politiske spørsmål – samtidig som de skal være morsomme. I salen skal publikum gi poeng både til politikk og komikk.

To politiske journalister stiller dessuten som eksperter i programmet, som blir å se fra 31. juli og har fått slagordet «Politikk kan være morsommere enn man tror».

Powered by Labrador CMS