Mediekonsernet Trønder-Avisa, der Polaris Media eier 10,09 prosent, avslutter samarbeidet med Polaris og inngår et strategisk samarbeid med erkerivalen Amedia.
«Et enstemmig konsernstyre i TA-gruppen vedtok tirsdag 11. februar å undertegne en tiårig samarbeidsavtale med Amedia. Dermed settes sluttstrek for ti års tett samarbeid Polaris Media»,heter det i en pressemelding fra konsernet.
Mediekonsernet Trønder-Avisa består i dag av:
Trønder-Avisa: opplag 17.800, omsetning 107 mill.
Namdalsavisa: opplag 10.600, omsetning 57 mill.
Steinkjer-Avisa: opplag 4700, omsetning 10 mill.
Inderøyningen: opplag 1800 omsetning, 4,7 mill.
Snåsningen: opplag 1450, omsetning 4,2 mill.
NT24 (digital næringslivsavis for Trøndelag, etablert i 2020)
Trønder-Distribusjon: omsetning 41 mill.
Levanger-Avisa (21 prosent). Levanger-Avisa eier igjen 50 prosent av avisa Innherred
Langvarig konflikt
I lengre tid har det vært konflikt rundt eierskapet i minikonsernet nord i Trøndelag, der representanter fra LL Inntrøndelag (38,01 prosent), AS Nord-Trøndelag (59,9 prosent) og Polaris Media (10,09 prosent) ikke har klart å bli enige om retningen for eierskapet.
– Vi har siden august i fjor hatt en usedvanlig grundig prosess, hvor vi har gått inn i hvilke muligheter som ligger i et videre samarbeid med Polaris, og hvilke nye muligheter som kan ligge i samarbeid med en ny strategisk partner. Som styreleder og representant for majoritetseieren beklager jeg at prosessen som ble igangsatt i 2017 trakk ut i tid, noe som både skapte stor usikkerhet innad i selskapet og som også hemmet den strategiske planleggingen i en lengre periode. Da jeg ble styreleder i fjor sommer, sto det klart for meg at vi måtte få avsluttet denne prosessen så raskt som mulig, men samtidig på en måte som i overskuelig framtid vil skape ro og trygghet i konsernet, opplyser styreleder Kolbjørn Almlid i en melding tirsdag.
Dette betyr at Trønder-Avisa-konsernet dermed slutter å samarbeide strategisk med Polaris Media.
– Jeg er overbevist om at vi gjennom en strategisk samarbeidsavtale med Amedia, som også innebærer omfattende teknisk og taktisk samarbeid, vil kunne utvikle mediehusene i TA-konsern på en best mulig måte. Vi er overbevist om at Amedia er en riktig samarbeidspartner for å sikre kraft i den digitale transformasjonen vi fortsatt står midt oppe i», opplyser styreleder Almlid i meldingen.
Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er ikke tilgjengelig for intervju tirsdag, men skriver i en tekstmelding at han er glad for avgjørelsen fra styret i Trønder-Avisa.
– Dette styrker mangfoldet og fellesskapet mellom norske lokalaviser og vi er glade for å inngå samarbeid med en rekke viktige og flotte aviser i Trøndelag. Vi takker styret i konsernet for tilliten og skal gjøre alt vi kan for å bidra til god digital vekst for avisene i T-A-konsernet, sier Stokstad til Medier24.
Sjefredaktør og administrerende direktør i Trønder-Avisa, Jon Arne Moen, sier i meldingen at det har vært en krevende tid.
– Det har vært krevende for de ansatte at prosessen rundt eierskap og framtidig samarbeid har trukket så langt ut i tid. Vi måtte inn i det fjerde kalenderåret før vi var i mål. Nå kan vi rette blikket framover og gå inn i et helt nytt samarbeid», sier han.
Han takker Polaris for samarbeidet - og understreker at det ikke er helt over enda.
– Polaris var en viktig partner for Trønder-Avisa da vi for alvor gikk inn i den digitale tidsalderen. Vi kommer også i fortsettelsen til å samarbeide nært med Polaris, blant annet når det gjelder trykk og distribusjon, sier han videre i meldingen.
Glade for avklaring
Tirsdag ettermiddag foregår det et allmøte i Trønder-Avisa, hvor de ansatte blir informert om den nye samarbeidsavtalen med Amedia.
Monica Susegg er en av tre ansatterepresentanter i styret til TA-konsernet. Hun forteller at mange har ventet spent på dagens avgjørelse. – Det har vært en spent stemning i dag, sier hun til Medier24 og legger til at hun har vært inne i styrerommet og ikke tilstede i redaksjonen. Hun tror de fleste ansatte er glade for at man nå har fått en avklaring rundt samarbeidsspørsmålet. – Det har vært viktig for de ansatte med en avklaring rundt hvem vi skal samarbeide med. At det ble en avklaring og at det ble Amedia i dag, det tror jeg de fleste ansatte og konsernet er godt tjent med, sier hun videre.