Det er økende vilje for å betale for podkast viser Den Store Podrapporten.

Flere sier seg villige til å betale for podkast

På to år har betalingsviljen for podkast økt fra 33 til 41 prosent, viser årets Podrapport.

Publisert

Spesielt hos kvinner er betalingsviljen økende. For to år siden var 31 prosent villige til å betale for podkast. I år er det steget til 43 prosent.

Menn har en jevnere oppgang, fra 35 prosent for to år siden til 39 prosent i år.

– Det er igjen økt betalingsvilje for podkast sammenlignet med i fjor, men fremdeles et flertall som ikke vil betale, står det i rapporten.

Stabilt

Rapporten viser at like mange lytter til podkast i 2022 som i fjor på rundt 65 prosent. Fortsatt er den «vanlige podkastlytter» ung og bor i byen.

Podkast er også fortsatt et hjemme-medium, og konsumeres typisk mens lytteren gjør andre ting - helst alene.

– Husarbeid og turgåing er fortsatt de aktivitetene flest har gjort mens de lyttet, i tillegg er bilkjøring, matlaging og når man er på vei til eller fra jobb/studiested også viktige aktiviteter, står det i rapporten.

Humor og tilgjengelighet

De mest populære temaene innenfor podkast viser seg å være humor, historier fra virkeligheten og dokumentarer. Bredden i emner lytteren er interessert i er dog stor.

En fellesnevner er at den norske lytteren hører i størst grad på norske podkaster og at norsk språk er viktig, kommer det fram.

Rapporten sier også at de viktigste kriteriene når man velger podkast er at den er lett tilgjengelig, er gratis og har god lyd.

Den Store Podrapporten er publisert for tredje gang, og er et samarbeidsprosjekt mellom Norstat, Bauer Media, NRK og Schibsted.

Feltarbeid er gjennomført av Norstat. Webundersøkelsen ble gjort mellom 4.-16. januar 2022. Totalt 1612 responderte, der 558 lytter regelmessig til podkast.

Powered by Labrador CMS