Polaris-sjef Koch etter Amedia-inntog i Trønder-Avisa: – Det er ingen tvil om at vi er skuffet

Per Axel Koch konstaterer at de har brukt to og ett halvt år på å lande en avtale, uten at de har lyktes. – Det blir en annerledes konkurransesituasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag ettermiddag ble det klart at Trønder-Avisa-konsernet slutter det strategiske samarbeidet med Polaris Media – og går over til erkerivalen Amedia.

Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media legger ikke skjul over Medier24 på at han er meget skuffet over styrets vedtak.

– Det er ingen tvil om at jeg er veldig skuffet over avgjørelsen. Vi har jobbet med dette siden august 2017, så det er klart at vi har ment at dette er viktig. Så er vi selvsagt også skuffet over at de inngår et samarbeid med Amedia. Det sier seg selv, sier Koch til Medier24.

– En annerledes konkurransesituasjon

Polaris eier 10,09 prosent av aksjene i Trønder-Avisa og Koch sitter i styret. Han var selv til stede i styremøtet, men var inhabil mot slutten da de skulle diskutere det strategisk samarbeidet.

– Hvordan reagerte du?

– Det sier seg selv at jeg ga uttrykk for at jeg var skuffet over avgjørelsen.

– Hvordan vil dette påvirke konkurranseforholdet mellom dere og Amedia? De gjør først et inntog i Trondheim – så nord i Trøndelag.

– Det blir en annerledes konkurransesituasjon. Vi har vært tydelig på at vi vil konkurrere med Nidaros i Trondheim og det har vi tatt på alvor. Nå må vi se på situasjonen hvordan vi håndterer dette.

Holder tyst om planer

– Er det aktuelt for Polaris å lage en konkurrerende virksomhet nord i Trøndelag?

– Vi vil ikke kommentere eventuelle planer som vi har eller ikke har. Vi har brukt mye tid og energi på å få til dette, men konstaterer at det ikke kom i mål.

– Dere har sendt ut to børsmeldinger om både intensjon og kjøp i Trønder-Avisa, men prosessen kom aldri i havn. Vil du karakterisere prosessen som useriøs?

– Ikke useriøs, det vil være feil å si. Men vi har aldri vært ut for en prosess som dette før – og jeg har jo jobbet med dette feltet noen år. Vi ble invitert inn av eierne i prosessen, og vi har stilt opp når vi har blitt spurt. Når vi har sendt ut børsmeldinger, så er det jo fordi vi har ment at ting er i orden – så dette er ikke slik det bør være, sier Koch.

Koch legger til at de har mange flere prosjekter for tiden, blant annet i Sverige, Agder og Telemark. 

Medier24 har vært i kontakt med Amedia-sjef Are Stokstad, som var på vei ombord i et fly. Han skriver i en sms til Medier24 at han er glad for tilliten Amedia har fått fra T-A-konsernet. 

– Dette styrker mangfoldet og fellesskapet mellom norske lokalaviser og vi er glade for å inngå samarbeid med en rekke viktige og flotte aviser i Trøndelag. Vi takker styret i konsernet for tilliten og skal gjøre alt vi kan for å bidra til god digital vekst for avisene i T-A-konsernet, sier Stokstad til Medier24.

Powered by Labrador CMS