Polaris Medias konsernsjef Per Axel Koch presenterer konsernets resultater for fjerde kvartal 2019. Presentasjonen finner sted på Felix konferansesenter i Oslo.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Resultatnedgang for Polaris Media: Vokser på digitale abonnenter

Polaris Media leverer et svakere første kvartal enn i 2021.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag la Polaris Media frem kvartalsrapporten for første kvartal.

Etter å ha rapportert vekst i driftsresultatet hvert kvartal siden våren 2019, endte første kvartal 2022 med et svakere resultat enn i fjor.

Resultatnedgangen var forventet etter bortfall av annonsesalgsavtalene med FINN.no og de kraftige økningene i papirprisene.

Konsernet endte kvartalet med en brutto driftsinntekt (EBITDA) på 52 millioner kroner, ned fra 73 millioner i samme kvartal i fjor.

Inntektene falt også fra 890 millioner kroner til 867 millioner.

– Til tross for bortfall av vesentlige salgsinntekter fra FINN-produkter, er det gledelig å se at våre digitale annonseinntekter er på nivå med første kvartal 2021. Kontinuerlig utvikling av produkter og tjenester som gir verdi for kundene, er grunnlaget for denne inntektsveksten, sier konsernsjef Per Axel Koch.

– I tillegg er vi svært fornøyde med at andelen heldigitale abonnement har passert 50 prosent. Den sterke veksten i digitale abonnement bekrefter at våre mediehus har kommet langt i den digitale transformasjonen. Den gode jobben som gjøres i mediehusene blir lagt merke til, og vi er stolte over at Göteborgs-Posten er vinner av den prestisjetunge prisen Årets Dagstidning 2021, fortsetter Koch.

Konsernet som helhet har passert 301 000 digitale abonnenter.

Antall heldigitale abonnement i den norske delen av konsernet har økt fra 158 000 til 183 000 siden første kvartal 2021, en vekst på 15 prosent. I første kvartal 2022 var andelen heldigitale abonnement 54 prosent, opp fra 48 prosent i 2021.

Powered by Labrador CMS