
Stampen blør penger:
Blodrøde tall for Polaris' nye selskap: Slik blir snuoperasjonen
Det meste har gått i feil retning i mange år med Stampen Media. Slik skal konsernsjef Per Axel Koch og resten av Polaris snu den negative trenden i Sverige.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Selskapet har blitt dobbelt så stort som sist, så det er dobbelt så mange her i salen i dag, sa konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media foran sine investorer på Aker Brygge i Oslo onsdag formiddag.
Der kunne han vise til en kraftig økning i tallet på digitale abonnenter i andre kvartal. Konsernet hadde et resultat før skatt på 61,8 millioner kroner.
Men i Sverige er det helt andre boller. I april i år kjøpte de det svenske mediekonsernet Stampen Media, som har slitt over lengre tid.
Fire trender som må snu

Totalt består Stampen i dag seks mediehus, med Gøteborgs-Posten («GP») som det klart største med omtrent 125.000 abonnenter.
Og med kjøpet, sørget også Koch for å skaffe seg større utfordringer enn noen gang:
- Driftsinntektene i Stampen stuper 10 % på ett år
- Der andre øker i digitale annonseinntekter, faller Stampen med 17 prosent
- Papirinntektene faller hele 18 prosent – og mer enn mange andre
- Brukerinntektene faller både digitalt og på papir – i sterk kontrast til utviklingen her i Norge
Det svenske konsernet leverer altså blodrøde tall med 199 mill. i driftsinntekter, men evner samtidig å kutte kostnadene med 14 prosent.
– Vi trenger 2–3 år for å komme dit vi absolutt skal være, der ambisjonen er å levere 10 prosent i driftsmargin. Men det er klart at det er en reise å gå fra flere titalls millioner i minus til det samme i pluss, sa Koch foran sine investorer.
Polaris Media har som mål å nå 100 millioner i driftsinntekter (EBITDA) i 2020 med Stampen.
Koch innrømte at det svenske annonsemarkedet var særdeles krevende og at det har vært større tilbakegang i annonsemarkedet enn de hadde trodd. Blant annet handler det om sterk svikt på papir.
Men:
– Det er ingen grunn til at vi ikke skal få det til. Vi er på vei og har tro på at det hele vil stabiliseres.

– Må jobbe på kostnadssiden
Oppskriften på å snu trenden handler om å «koble på» sitene til Stampen i Polaris-systemet, gjennom publiseringsverktøy, annonseverktøy og målingsverktøy for å utvikle både det redaksjonelle og det kommersielle.
Koch gir uttrykk for at de er kommet godt i gang med «overføringen» – og at det foregår et betydelig arbeid for å få inntektene digitalt til å øke.
– Vi er nødt til å jobbe med kostnadssiden. Det er ingen tvil om at vi må gjøre det -i tillegg til å jobbe med inntektene. Men vi må være så tøffe vi kan på kostnader i Sverige.
I Sverige har de lagt ned fem gratisaviser og det er flere ting å ta tak i, mener Koch. Det handler om å finne synergier på annonse, distribusjon og brukerbetaling.
– Det er klart at det ville vært enklere for oss å være uten Stampen Media, men det hadde samtidig vært mye kjedeligere, smilte Koch.