Stampen blør penger:

Blodrøde tall for Polaris' nye selskap: Slik blir snu­operasjonen

Det meste har gått i feil retning i mange år med Stampen Media. Slik skal konsernsjef Per Axel Koch og resten av Polaris snu den negative trenden i Sverige.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Selskapet har blitt dobbelt så stort som sist, så det er dobbelt så mange her i salen i dag, sa konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media foran sine investorer på Aker Brygge i Oslo onsdag formiddag.

Der kunne han vise til en kraftig økning i tallet på digitale abonnenter i andre kvartal. Konsernet hadde et resultat før skatt på 61,8 millioner kroner.

Men i Sverige er det helt andre boller. I april i år kjøpte de det svenske mediekonsernet Stampen Media, som har slitt over lengre tid.

Fire trender som må snu

Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Per Olav Monseth i Polaris Media. Arkivfoto.

Totalt består Stampen i dag seks mediehus, med Gøteborgs-Posten («GP») som det klart største med omtrent 125.000 abonnenter.

Og med kjøpet, sørget også Koch for å skaffe seg større utfordringer enn noen gang:

  • Driftsinntektene i Stampen stuper 10 % på ett år
  • Der andre øker i digitale annonseinntekter, faller Stampen med 17 prosent
  • Papirinntektene faller hele 18 prosent – og mer enn mange andre
  • Brukerinntektene faller både digitalt og på papir – i sterk kontrast til utviklingen her i Norge

Det svenske konsernet leverer altså blodrøde tall med 199 mill. i driftsinntekter, men evner samtidig å kutte kostnadene med 14 prosent.

– Vi trenger 2–3 år for å komme dit vi absolutt skal være, der ambisjonen er å levere 10 prosent i driftsmargin. Men det er klart at det er en reise å gå fra flere titalls millioner i minus til det samme i pluss, sa Koch foran sine investorer.

 Polaris Media har som mål å nå 100 millioner i driftsinntekter (EBITDA) i 2020 med Stampen.

Koch innrømte at det svenske annonsemarkedet var særdeles krevende og at det har vært større tilbakegang i annonsemarkedet enn de hadde trodd. Blant annet handler det om sterk svikt på papir.

Men:

– Det er ingen grunn til at vi ikke skal få det til. Vi er på vei og har tro på at det hele vil stabiliseres.

Styreleder Torry Pedersen og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

– Må jobbe på kostnadssiden

Oppskriften på å snu trenden handler om å «koble på» sitene til Stampen i Polaris-systemet, gjennom publiseringsverktøy, annonseverktøy og målingsverktøy for å utvikle både det redaksjonelle og det kommersielle.

Koch gir uttrykk for at de er kommet godt i gang med «overføringen» – og at det foregår et betydelig arbeid for å få inntektene digitalt til å øke.

– Vi er nødt til å jobbe med kostnadssiden. Det er ingen tvil om at vi må gjøre det -i tillegg til å jobbe med inntektene. Men vi må være så tøffe vi kan på kostnader i Sverige.

I Sverige har de lagt ned fem gratisaviser og det er flere ting å ta tak i, mener Koch. Det handler om å finne synergier på annonse, distribusjon og brukerbetaling.

– Det er klart at det ville vært enklere for oss å være uten Stampen Media, men det hadde samtidig vært mye kjedeligere, smilte Koch.

Powered by Labrador CMS