Polaris Media-sjefen:

Aviskrigen tilspisser seg, men Per Axel Koch ser ikke på Amedia som sin største konkurrent

– De holder på med sitt - og vi holder på med vårt, sier konsernsjefen om konkurransen fra de nye nettavisene til Amedia.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Krigen mellom lokalaviskonsernene Amedia og Polaris Media har tiltatt i styrke det siste halve året, der spesielt førstnevnte har kommet med en rekke nye nettaviser i områder som tradisjonelt sett har tilhørt sistnevnte.

I Trondheim har de etablert Nidaros, i nordre del av Trøndelag har de inngått et omfattende samarbeid med Trønder-Avisa-konsernet - og nå går de også i strupen på Harstad Tidende med en splitter ny nettavis.

– Amedia er ikke vår hovedkonkurrent. De holder på med sitt - og vi holder på med vårt og jeg tror vi jobber godt i markedet begge to. I enkelte områder konkurrerer vi, men jeg føler ikke at det er noen hovedkonkurranse mellom oss, for konkurransen ligger mot Facebook og Google, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media.

– Men likevel egler de seg innpå steder der dine virksomheter har posisjon? Hva gjør du for å svare på det?

– Skal det bli slik at vi må konkurrere like sterkt alle steder? Det må vi se på. Fokuset vårt har vært å sørge for at vi lykkes i Sverige med Stampen og selvfølgelig med Polaris Media Sør i Agder. Det er mye arbeid som gjenstår med å gjøre disse prosjektene. Hvis vi får litt økt konkurranse her og der, så får vi håndtere det da, men det er ikke slik at vi plutselig tenker at Amedia er en hovedkonkurrent.

– Synd og helt uforståelig 

Polaris Media omfatter 48 mediehus, blant annet Adresseavisen, Harstad Tidende, Sunnmørsposten, Romsdals Budstikke, og en rekke lokalaviser i Trøndelag, Nord-Norge og Nordvestlandet.

I november i fjor ble det også inngått avtale om et regionalt mediehus på Sørlandet med utgangspunkt i Schibsteds aviser på Sørlandet og Agderposten Medier.

Og i forrige uke ble det kjent at Trønder-Avisa-konsernet, som består av i alt åtte medieselskaper, skal heller samarbeide med Amedia enn med Polaris, som eier over 10 prosent.

Per Axel Koch forteller at hele den prosessen er uforståelig for ham.

– Det har vært en prosess som har pågått i over 2,5 år fra august i 2017. Vi har sendt ut to børsmeldinger, men av ulike årsaker ble det ikke noe av. Det er synd, uforståelig og helt feil for Trønder-Avisa. Dette kommer til å gå mest utover dem og det er synd. Vi hadde tenkt å videreutvikle det sammen, men når de ikke vil, så er det synd. Så er det ingen av oss som er tilhengere av tvangsekteskap, så det ble ikke slik vi hadde ønsket oss. Vi får nå heller konkurrere med dem i stedet for å jobbe sammen, så får vi se hvordan et blir. Jeg skal ikke si at vi ser fram til konkurransen, men vi skal ta den, sier han.

Da nyheten ble kjent i forrige uke uttalte sjefredaktør John Arne Moen i Trønder-Avisa at det har vært krevende for de ansatte at prosessen rundt eierskap og framtidig samarbeid har trukket så langt ut i tid. 

– Polaris var en viktig partner for Trønder-Avisa da vi for alvor gikk inn i den digitale tidsalderen. Vi kommer også i fortsettelsen til å samarbeide nært med Polaris, blant annet når det gjelder trykk og distribusjon, sier han videre i meldingen.

Powered by Labrador CMS