Redaktør og daglig leder Paul Jostein Aune og forretningsutvikler Geir Dalsbø i Trondheim24.Erik Waatland
Denne nettavisa tar steget analogt: Slik skal Paul Jostein, Geir & co i Trondheim24 tjene penger på pushvarsel og «beacons»
– Hvis vi ikke prøver nye forretningsmodeller, så kommer vi hvert fall ikke til å lykkes, sier redaktør Paul Jostein Aune i Trondheim24. Nå ruller de ut appen «Superdeal24».
(TRONDHEIM): Se for deg at du går sulten nedover handelsgata i en storby - med nesen ned i mobiltelefonen din. Plutselig får du et «supertilbud» fra sushi- eller hamburgerrestauranten 20 meter unna deg.
Akkurat denne formen for «nærhetsmarkedsføring» er nå i ferd med å skje i Trondheim.
Det er en måte å smelte sammen analog og digital reklame, og har blitt mer og mer vanlig i det store utland. I USA er det nå blitt helt vanlig med bluetooth-teknologien rettet mot forbrukere, forteller redaktør Paul Jostein Aune i nettavisen Trondheim24.
De er nå i gang med et stort «beacon»-prosjekt i handelsgata Nordre i Trondheim.
– Vi har 30 såkalte «beacons» ute i ulike butikker nå og setter igang med et stort testprosjekt i byen. Mange butikker opplever at omsetningen går ned - dette er en måte å snu det på, forteller han entusiastisk.
Nye ben å stå på
Trondheim24 er en relativt ny nettavis i byen - og har i dag tre ansatte. Men som mangeårig publisher har Aune lang erfaring fra å tenke både redaksjonelt og kommersielt innhold.
De har inngått et samarbeid med teknologiselskapet Nordic Semiconductor, som har utviklet løsningen.
– «Beacons» er en lavenergi bluetooth-teknologi som gir et signal med rekkevidde på 100 meter. Med den teknologien har vi utviklet et annonseprodukt som går ut på at vi lager en kupong - altså et tilbud - i Trondheim24-appen - som snakker med «beacon»-teknologien som er ute i butikkene, forteller han.
– Hvordan fungerer det?
– La oss si at du sykler ned handelsgata - da lagres budskapet på mobiltelefonen din, så du kan gå gjennom lista når du er der, eller når du kommer hjem, for å se om det er noe relevante tilbud for deg, sier han og fortsetter:
– Hvis en kaffesjappe spanderer en brownie - eller vil at jeg skal komme og smake en ny kaffe, så vil jeg gjerne høre fra dem. Men hvis jeg får tilbud om halv pris på barneklær, så er ikke det så relevant for akkurat meg, så da kan jeg blokkere den type tilbud.
– Hvorfor er dette relevant for Trondheim24 å være med på?
– Vi ser at midtbyen sin omsetning går ned - og alt som kan bidra til å få fart og omsetning passer inn i vår profil, sier Aune.
Trondheim24 opplyser at de har brukt mye tid og krefter på å utvikle appen, som i tillegg til å motta reklamebudskap - også kan brukes til å gi pushvarsel om nyhetssaker. Appen er med andre ord på ingen måte ferdig utviklet.
– Ellers vil ingen laste ned appen
Men det er noen utfordringer med teknologien.
I dag er det Android-telefoner som er best satt opp for å motta informasjon fra beacons uten at det er nødvendig å installere en egen app. Andriod-telefoner viser budskapet som et såkalt nærhetsvarsel. På Apple-telefoner må man ha Chrome som nettleser for å få vist meldinger fra en beacon.
Men Aune mener det kun er et tidsspørsmål før en egen app er overflødig og at alle telefoner enkelt tar inn varsler fra beacons.
– Hvordan skal dere få folk til å laste ned appen?
– Jeg tror man må ha knallgode tilbud med halv pris eller mer, for at det skal gå, ellers har jeg ingen tro på at folk vil laste det ned. Men vi har fått med oss teknologiinteresserte butikker som er fremoverlente og som ønsker å prøve noe nytt - og jeg tror dette er starten på noe som kan bli veldig bra.
– Hvordan skal Trondheim24 tjene penger på dette?
– Alt går gjennom vårt nettsted - og Trondheim24 skal markedsføre det, så integrasjonen her blir tydelig. Også skal vi drifte det hele - både annonsemessig - og teknisk.
– Er dette fremtiden for markedsføring, tenker du?
– Det er fremtiden for urbane sentre som sliter med omsetningssvikt. Det skjer egentlig over hele verden, så man trenger noe som kan trigge kjøpsimpulsen - og det gjøres på en helt annen måte når du får et godt tilbud bare meter fra der du står, sier redaktøren.
– Mange leter etter nye måter å tjene penger på. Hva er ditt viktigste råd til andre?
– Hvis jeg skal være litt frekk, så er det hvert fall ikke å dra på konferanser og snakke om hvordan man skal få til en felles innlogging, som de har gjort de siste fem årene. Du må prøve! Ikke være redd for det, sier han og fortsetter:
– Du må teste ut ting, dra erfaring og gjøre mer av det som fungerer og mindre av det som ikke fungerer. Alt som er galt med mediebransjen er at man sitter og diskuterer de samme problemene - år inn og år ut. At de gidder.
– Må søke etter nye måter å tjene penger på
– Er det ikke skummelt for en liten avis å bruke masse tid på ting som ikke gir umiddelbare resultater?
– Jo, det kan du si. Men jeg tror ikke at man kommer videre hvis man sier seg fornøyd med bannerannonser og at man selger en content-sak i ny og ned. Det nytter ikke å stoppe der, for vi må bare være på søken hele tiden etter nye ting.
Aune sier han hører fra flere butikker at de, til tross for en del tusenlapper på Google og Facebook, ikke merker noe særlig effekt i butikken.
– Men det gjør de her, da?
– Den er hvert fall veldig synlig, for enten så kommer det folk inn i butikken med mobiltelefonen lysende mot deg - med et ønske om å kjøpe supertilbudet - ellers så kommer ingen. Det er med andre ord veldig enkelt å måle effekt, humrer han.
Slik forklarer redaktøren den nye teknologien:
Datatilsynets retningslinjer for beacons/nettvarder
Sporing ved hjelp av nettvarder kan kun finne sted dersom det innhentes et gyldig samtykke fra personene som blir sporet. For at samtykket skal være gyldig må det være tydelig hvordan sporingen vil foregå, hvem som er behandlingsansvarlig og hva formålet er. Dersom sporingen innebærer sammenkobling av våre bevegelser i den fysiske verden og på nett, må dette klart fremgå.
Innhenting av samtykke kan skje i appen. Samtykket må være separat fra andre vilkår, og det må være mulig å trekke tilbake samtykket i appen.
Formålet med sporingen må være klart definert. Tiltaket kan bare brukes i tråd med dette formålet, og personopplysninger som samles inn, kan ikke brukes til andre formål senere.
Man kan ikke samle inn flere personopplysninger enn det som er nødvendig og relevant for formålet.
Virksomheten må ha full oversikt over hvordan personopplysningene behandles. Virksomheten må sørge for at opplysningene ikke utleveres til andre med mindre personen samtykker.
Appen kan ikke bruke opplysningene på en diskriminerende eller krenkende måte.
Unngå å bruke sporingsteknologi på steder som kan fortelle noe om personers helsetilstand, religiøse tro, politiske synspunkter eller seksuelle legning.
Virksomheten må minimalisere muligheten for misbruk og iverksette sikkerhetstiltak som gjør at ikke andre virksomheter kan ta i bruk virksomhetens nettvarder. Videre må det iverksettes sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysninger slik at de ikke kommer på avveier.
Det skal gis informasjon på steder der nettvarder er utplassert, for eksempel ved skilting eller annen tydelig informasjon. Det skal fremgå av informasjonen hvordan sporingen vil foregå, hvem som er behandlingsansvarlig og hva formålet er. Dersom sporingen innebærer sammenkobling av våre bevegelser i den fysiske verden og på nett, må dette klart fremgå. Dersom virksomheten har en personvernerklæring, skal informasjonen også fremgå der.
Virksomheten må ha klare rutiner for hvor lenge opplysningene appen samler inn skal lagres. Opplysningene kan ikke lagres lenger enn det som er nødvendig for formålet.