Påskepreik

– Jeg savner kolleger og rutiner. Hverdager er egentlig undervurdert

Aftenpostens Gunnar Kagge bruker vanligvis påska på hytta i Nordmarka, men slik blir det ikke i år.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Navn: Gunnar Kagge

Stilling/selskap: Journalist og tidligere klubbleder i Aftenposten

– Hva gjør du vanligvis i påska - og hva er planene for denne påska?  Jeg har brukt nesten alle påsker de siste 60 årene i Nordmarka. Med hytte langt nord i Marka, i en annen kommune, er den muligheten stengt. De første påskedagene blir det nok mye turer til fots og på sykkel. Den siste halvdelen av påsken skal jeg jobbe kveldsvakter. Jeg står på en beredskapsliste og kan bli innkalt på kort varsel. 

– Hva savner du mest fra hverdagen? 

– Jeg savner kolleger og rutiner. Hverdager er egentlig undervurdert. 

– Hører du på Påskelabyrinten? 

–  Nei.

– Hvilke medier/serier/podkaster/ innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska? 

– Aftenpostens Forklart har fortjent fått en sterk posisjon. Ellers endres ikke medievanene mine veldig av hverken påske eller korona. Jeg ser lite TV og leser ikke krim. Derimot leser jeg aviser fra fire-fem land hver dag, noen tidsskrifter og mye bøker (særlig historie). 

– Hvordan synes du mediene har håndtert korona-krisen? 

– Inntrykket mitt er at vi har gjort en god jobb. Men det er først i ettertid vi vil se hvor vi glapp, og hva vi ikke fikk med oss. Det er viktig at vi ettergår myndighetenes strategi og informasjon med et kritisk blikk.  

– Hvordan havnet du egentlig i mediebransjen? 

– Jeg begynte som redaksjonsbud i Aftenposten i 1975, og har egentlig aldri vært i noen annen bransje. 

– Hva eller hvem i bransjen fortjener hyllest og hvorfor? 

– Jeg har akkurat byttet avdeling i Aftenposten, fra klubbkontoret til utenriksredaksjonen. Etter halvannen måned er jeg fortsatt imponert over kunnskapsnivået i avdelingen. Det er voksenopplæring på hvert morgenmøte! Det er nesten så jeg bruker den fjollete klisjeen om at jeg er ydmyk.

– Hva er det viktigste Abid kan gjøre for å sikre at norske medier klarer seg gjennom krisa?

–  Han må forstå at vi trenger både kortsiktig og langsiktig hjelp. Kortsiktig er det et dramatisk fall i reklameinntektene. Som resten av næringslivet må vi ha hjelp for å komme gjennom. Når pandemien legger seg må Abid og kulturpolitikerne på Stortinget jobbe frem en mediepolitikk som tar opp i seg at mediekrisen langt fra er over. Koronaviruset har gitt oss en smell, som jeg frykter vil ha langtidsvirkninger på toppen av de problemene vi allerede har. Før kovid hadde vi inntekter nok til å gi oss en slags kontroll mens vi forbereder oss på synkende papirinntekter. Nå blir det arbeidet enda vanskeligere. Abid og de andre som lager rammebetingelsene våre må forstå at det ikke bare er de helt lokale bedriftene som må få bedre betingelser. Også riks- og regionavisene har en vanskelig tid fremover.

Powered by Labrador CMS