Navn: Tine Austvoll Jensen
Stilling/mediehus: Administrerende direktør i TVNorge-eier Discovery
– Hva gjør du vanligvis i påska - og hva er planene for denne påska?
– Den opprinnelige planen var påske på hytta, med ski, god mat, familie og gode venner. Nå skal vi nyte fridagene her hjemme, rusle rundt i nabolaget, grille god mat på terrassen og spille Yatzy med venner via Zoom og Facetime. Sånn har det blitt. Og så blir det selvfølgelig mye TV-titting.
– Hva savner du mest fra hverdagen?
– Å gi utvidet familie, venner og kolleger en god klem er nok det jeg savner aller mest. Bare det å være i samme rom er kanskje noe vi vil sette mer pris på fremover. Men jeg savner faktisk også at huset hjemme rennes ned av vennene til mine tenåringsdøtre og ukentlig kjøring til til og fra ballett, fotball og bandy. Bortsett fra det er jeg i overkant tilpasningsdyktig, og jeg har funnet min flyt i denne underlige tiden.
– Hører du på Påskelabyrinten?
– Det har alltid vært en tradisjon. Men i år følger jeg hovedsakelig med på Asbjørn Brekkes Karantenenøtter på Dplay, som ifølge Asbjørn selv er «en spørrekonkurranse der målet er å glemme alt det vanskelige».
Jeg mailet litt med Asbjørn tidligere denne påsken, og var så heldig å få to nøtter som jeg fikk dele eksklusivt med Medier24:
- Hvilket utrydningstruet rovdyr blir brukt i produksjon av balsam?
- Og i Geografi-kategorien, som er preget av reiserestriksjonene. Hva kalles lokalbefolkningen som befolker lokalene i huset ved siden av der man bor selv?
Svarene finner du nederst i artikkelen
– Hvilke medier/serier/podkaster/innhold vil du anbefale andre å konsumere i påska?
– Jeg leser en bok som egentlig er ganske relevant for alle som jobber i mediebransjen: The Infinite Game, av Simon Sinek. Sinek har en del interessante perspektiver på det å lede bedrifter i et miljø der rammebetingelsene er i konstant endring, og hva som skal til for å trives i et slikt miljø. Jeg tror mange vil kjenne seg igjen i mye av det han skriver. Ellers anbefaler jeg selvfølgelig alle våre humorserier på Dplay – og spesielt BBCs storslåtte naturserier, som Planet Earth, Blue Planet, Into the Wild, som legges ut på Dplay nå i påskehelgen.
– Hvordan synes du mediene har håndtert korona-krisen?
– Imponerende bra. Denne krisen viser virkelig hvilken viktig funksjon mediene har i samfunnet. Informasjonsbehovet er enormt i disse tider, og nyhetsmediene dekker dette behovet på en glimrende måte, synes jeg. Men TV-tallene viser også at folk har behov for et pusterom i krisetider. Og det er viktig å huske at underholdning også har en viktig samfunnsfunksjon. Det tror jeg – dessverre – at enkelte politikere har glemt litt.
– Hvordan havnet du egentlig i mediebransjen?
– Da må vi tilbake til 1997 da jeg skrev min Masteroppgave og vi er på Schous plass i Oslo. Jeg hadde en helt fantastisk veileder, Ken Friedman. Jeg husker at han stablet bøkene, og papirene sine, i høyden på gulvet inne på kontoret sitt og hvinte høyt hver gang jeg plukket på dem. Som mange andre ville jeg bli managementkonsulent og jeg hadde akkurat fått ett jobbtilbud. Ken fortalte meg entusiastisk om en leder (Dag Honningsvåg) han hadde truffet på et lederkurs og at denne lederen så etter en trainee. Han insisterte på at jeg måtte søke på jobben ene og alene på grunn av denne lederen. Han sa at det var et kabel-TV-selskap, at dette selskapet og TV generelt var på vei inn i en stor transformasjon. Det var i 1997. Og her er jeg nå.
– Hva eller hvem i bransjen fortjener hyllest og hvorfor?
– Det er sikkert de aller fleste, men jeg vil gjerne hylle mine kollegaer i Discovery, som hver dag står på for å gi nordmenn en opptur i hverdagen. Det gjør de hjemme fra stua. Og de gjør det på en måte som gjør meg veldig, veldig stolt.
– Hva er det viktigste Abid kan gjøre for å sikre at norske medier klarer seg gjennom krisa?
– Det første jeg forventer av en medieminister er at han faktisk møter mediene og lytter til hva vi har å si. Jeg tror dessverre ikke realitetene har gått helt opp for ministeren ennå.
– Vi i TV- og produksjonsbransjen står overfor enorme utfordringer, og vi i Discovery har helt konkret bedt ministeren om at han revurderer forslaget om å sensurere spillreklame sendt på utenlandske TV-kanaler. En slik lovendring vil innebære en enorm ekstrabelastning for hele den norske TV-industrien i en krise som denne. Vi mener det finnes måter å hensynta de svakeste spillerne på som vil være vel så effektive som en lovendring – som i tillegg vil gjøre at vi kan beholde viktige annonseinntekter. Vi har tatt initiativ til dialog om dette, og er fortsatt beredt til å møte ministeren når som helst – på Zoom, Skype eller FaceTime.
Svar på Asbjørn Brekkes påskenøtter:
Svar på nøtt 1: Tiger
Svar på nøtt 2: Naboen