Årets programledere Markus, Adelina, Tete og Ronny før og etter 100 timer direktesending.

P3-aksjonen:

P3-Ronny hyller produksjonen etter 100 timer direkte­sending: – Det hadde ikke funket uten dem

Årets P3-aksjon sørget for innsamlingsrekord. Nå tar gjengen bak et av landets villeste radiostunt seg velfortjent ferie.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne helgen var det tid for årets P3aksjon, der programlederne Ronny Brede Aase, Tete Lidbom, Adelina Ibishi og Markus Neby jobbet i 100 timer med direktesendt sending for å underholde lyttere, og samle inn penger til årets TV-aksjon.

– P3aksjonen er en god kombinasjon av blodig alvor og tull og tøys. Dette gjør nok at vi når ut til langt flere, spesielt de yngre lytterne og seerne. Vi samler den unge målgruppen for en viktig sak, og det gjør vi med å bruke de morsomme og underholdende virkemidler, forteller redaksjonssjef Jan Henrik Mo til Medier24.

Pengene gikk til Care Norge, en organisasjon som jobber med å skape likestilling og bekjempe fattigdom blant kvinner i de delene av verden som er mest utsatt. 

Årets beløp kom på hele 10.804.906 norske kroner som slo fjorårets sum på 7.841.986 kroner. Det er en ny rekord for P3aksjonen. 

Gjennom sendingen ofret programlederne alt for å gjennomføre lytternes utfordringer. Blant annet måtte Adelina Ibishi og Tete Lidbom hoppe fra et helikopter 3000 meter over bakken søndag formiddag, Ronny fikk en makeover for å ligne på klovnen Pennywise fra skrekkfilmen «IT», og Markus måtte endre navnet sitt til Markus «Ulv» Ekrem Neby. For å nevne noe.

– Det er helt galskap

P3 Ronny som klovnen Pennywise

Jan Henrik Mo forteller til Medier24 at de er utrolig takknemlige for engasjementet og støtten de har fått fra lyttere og seere. At pengene går til en så viktig sak som kvinners rettigheter i vanskeligstilte områder gjør det jo enda bedre, forteller han. 

Ronny Brede Aase kaller hele stuntet for «galskap»:

– Det er helt galskap. Det handler nok om at engasjementet var så stort i år. Vi har klart å få med oss masse folk og det har vært helt eksplosivt. Samtidig føler jeg at vi blir bedre for hvert år og skaper et bedre produkt for hver aksjon. Så har det også vært veldig stas og ikke minst utrolig rørende å kunne feire 10 år med denne gjengen, sier han.  

- Hvordan var det å være så lenge på direktesending?

Det var godt oppmøte både på radio og på eventet i Trondheim

– Av og til glemmer man at man er live siden det er så mye moro. Vi har et fantastisk produsentteam som er skjerpa på å lage radio og som passer på oss. De holder oss oppdaterte på hva som skal skjer og sjekker hele tiden hvordan det går med oss. Ofte trenger man en streng beskjed for å legge seg, eller få i seg mat eller kaffe. Det hadde ikke funket uten dem, forteller programlederen. 

– Alle programlederne leverte

Mo forteller at hvis han måtte velge i høydepunkter fra selve sendingen, så syntes han Tete Lidbom som Beyoncé var fantastisk og at Brede Aase var en utrolig fin klovn. 

– Alle fire programlederne leverte. I tillegg kom jo Matoma tilbake igjen i år, og rundt 600.000 ble samlet inn den timen han var til stede. Han skulle til London fra Los Angeles, men tok allikevel turen innom Trondheim – så det viser at dette betyr mye for Matoma.

Tete hadde som utfordring å bli transformert til artisten Beyoncé

Han forteller også at et av hans personlige høydepunkter var samspillet mellom de i studio og publikum rundt om i landet og på Solsiden. Han forteller videre at han føler dette er noe de virkelig har fått til sammen.

– Noe av det morsomste er å sitte live natt til fredag og se at det er så mange som fortsatt lytter. Det er veldig rørende. Samtidig var det utrolig kult at Markus samlet inn de beste musikerne Trondheim hadde å by på for å lage en aksjonslåt fra skrætsj, forteller Brede Aase, og fortsetter:

– Det var også en helt utrolig følelse å stå med gjengen i glassteltet og se at vi hadde bikket ti millioner sammen. Det var helt ubeskrivelig!

– Ville ikke gi dem varige mén

En del av helgens sending innebar  utfordringer, hvor lytterne stemte fram de utfordringene de likte best, og som programlederne måtte gjennomføre.

Dette resulterte i at Ibishi ble transformert til Lisbeth Salander, Tete Lidbom måtte tatovere en «Arsenal-pølse» på låret, Markus Neby måtte legge til «Ulv» i navnet sitt, og Ronny Brede Aase måtte drikke en mildt sagt ubehagelig milkshake. Men noen utfordringer var verre enn andre.

– På et punkt var det et spørsmål om jeg skulle bli veggis. Jeg holdt øye med antall stemmer hele tiden, men slapp heldigvis unna. Det holder å ha oransje hår! Allikevel var det veldig gøy og spennende å gjennomføre utfordringene. Vi vet at det var mye kjærlighet i bunn, forteller Brede Aase til Medier24.

Her legger Mo til at Adelina også måte bekjempe sin frykt for mørket ved å gå ut på Munkholmen midt på svarte natta. 

Ikke alle utfordringene var like morsomme å gjennomføre. Her får Adelina nesering for å ligne på krimkarakteren Lisbeth Salander.

– Hun var vel mer redd for det enn å hoppe 3000 meter ned fra et helikopter. Når det er sagt; vi prøver å finne utfordringer med varme og som målgruppen kan relatere seg til. Vi ønsker ikke å gi programlederne våre varige mén.

– Vi er utrolig takknemlige

Jan Henrik Mo forteller at redaksjonen er veldig fornøyde med aksjonen, og at radiotallene steg til himmels. Vanligvis ligger markedsandelen i målgruppa 18–29 på 16-17 prosent, men under årets aksjon var de på 24 prosent. Han forteller at det er noe av de bedre tallene de har hatt siden DAB-omleggingen og ser derfor at engasjementet har steget. 

– Programlederne tar seg nå en velfortjent ferieuke! Store deler av det fantastisk teamet som har jobbet i kulissene for å få til dette er tilbake på jobb, men jeg håper de tar seg tid til å suge litt på karamellen.

Mo forteller at de fleste som har arbeidet med sendingen nok er ganske slitne. 

– Vi opplever at alle som jobber med dette er villige til strekke seg litt ekstra for at vi skal lykkes. Når det gjelder programlederne så er vi utrolig takknemlige for at de ofrer så mye for programmet, og de gjør det gang på gang. De vet hva de går til, men stiller opp uansett.

Programlederne feirer resultatet av en suksessfull sending
Powered by Labrador CMS