Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund har grunn til å smile mandag morgen.
Foto: Kent Olsen
Schibsted-aksjen stiger etter salgsnyheten
Allerede minutter etter børsen åpnet, økte Schibsted-aksjen med over ti prosent.
Mandag morgen kom Schibsted med nyheten om at de vil skille ut nyhetsmediene fra selskapet, og selge det til Stiftelsen Tinius. Det nye selskapet skal ikke være børsnotert.
Og nyheten falt i smak på børsen.
Allerede få minutter etter Oslo Børs åpnet mandag morgen, økte aksjen med over ti prosent.
Da børsen stengte fredag ettermiddag, lå prisen på Schibsted-aksjen på 274 kroner. Mandag var den over 300 kroner.
I september ble det kjent at Schibsted kjøpte seg inn i kriserammede Viaplay. Mandag morgen øker også Viaplay-aksjen etter åpning, med mellom seks og åtte prosent.
Etter planen skal salget gjennomføres i løpet av første halvdel av 2024. Avtalen er verdsatt til 6,2 milliarder kroner.
Porteføljen har medier som VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, E24 og podkastplattformen Podme. I tillegg inngår NTB og Polaris Media i det nye selskapet.
Både redaktører og klubbledere i Schibsted er positive til nyheten om endringen.
– I dag markerer nok et historisk øyeblikk for Schibsted når vi kunngjør et stort strategisk skifte for å la våre nåværende to kjernevirksomheter, News Media og Nordic Marketplaces, bedre realisere sitt fulle potensial som separate selskaper. Vi er overbevist om at dette trekket vil komme våre interessenter til gode, og vi vil gjøre vårt ytterste for å sikre en god overgang og forberede oss på spennende fremtider for de to enhetene, skriver Kristin Skogen Lund i børsmeldingen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no