Sjefredaktør Veslemøy Østrem og kommersiell direktør Marius Zachariasen i Altinget. Her fra oppstarten av Altinget.

Opplyser at de har 1.500 abonnenter, men: – Du kan gange det opp noen ganger

Altinget søker pressestøtte for første gang, etter å ha vært i Norge i snart to år.

Publisert

Tidligere i år ble det kjent at 16 nye aviser søker om pressestøtte. En av nykommerne er danskeide Altinget.

I dialogen med Medietilsynet fra april, som Medier24 har fått innsyn i, rapporterer Altinget, som har seks nisjer i dag, at de har ca. 1.500 abonnenter.

– Å slå det fast at det er 1.500 abonnenter er for det første gamle tall, og for det andre er det ikke det presise bildet, sier ansvarlig redaktør Veslemøy Østrem, som føyer til:

– Du kan gange det opp noen ganger. Mange av våre abonnenter har tilgang på flere nisjer. Vi har abonnenter med en bruker for en nisje, og andre som har tilgang på alt.

Og det er her det blir noe komplisert. søknaden står det at de har 1.500 registrerte abonnenter. Men abonnentene kan abonnere på flere nisjer. Antall solgte abonnement kan da være vesentlig høyere.

Hvordan de skal telle er de i dialog med Medietilsynet om.

Kommersiell direktør i Altinget, Marius Zachariasen, skriver i dialogen:

«Vårt forslag er at hver abonnent på Altinget, teller som 1 abonnent, uavhengig av antall nisjer vedkommende abonnerer på. Altså vil 1 person som abonnerer på alle våre 6 nisjer, ikke telle som 6 abonnenter, men som 1. Samt at inntekter aggregeres og rapporteres for hele Altinget, og ikke per nisje.»

Én nisje hos Altinget koster 499 kroner i måneden for en bruker. Prisen for flere nisjer og flere brukere vil avhenge av omfang og antall tilganger.

– Vi jobber med en avklaring på hvordan vi skal rapportere tallene, sier Zachariasen til Medier24 før Østrem tar over:

– Det endelige tallet på antall abonnement vi har solgt er betydelig høyere. Vi har vært opptatt av å være nøkterne i vår dialog med Medietilsynet.

Mediemangfold

Østrem sier de har vært opptatt av at mediestøtteordningen skal være plattformnøytral og med på å styrke mediemangfoldet.

– Vi har også vært opptatt av å si at det er viktig at en ordning ikke hemmer innovasjon; at ikke mediene blir tvunget til å gjøre ting på en spesifikk måte for å tilfredsstille kravene eller de forventningene som stilles, sier hun.

Altinget mener selv de oppfyller kravene til pressestøtte, og Østrem mener det kan være med på å gjøre dem levedyktige.

– I vår økonomi vil selvfølgelig pressestøtte være med på å kunne gjøre at vi kan investere i flere journalister og mer journalistikk, sier Østrem.

Vil bli økonomisk uavhengig

De er klare på at de er en oppstartsbedrift som skal vokse, og at det vil ta et par år med røde tall. I søknaden skriver Altinget at de fikk et driftsresultat på -13,7 millioner kroner.

– Som oppstartsbedrift så er det naturlig å lete etter ordninger som finnes i markedet. Så er det absolutt mål for oss å bli økonomisk uavhengig innen så kort tid som mulig. Men det tar tid å bygge en abonnementsforretning. Samtidig er det en ettertraktet og solid modell når man får noen år på baken, forklarer Zachariasen.

Østrem sier hun opplever dialogen med Medietilsynet som god.

– Jeg tror det de opplever nå er at flere aktører kommer på banen og har andre modeller for hvordan de organiserer sine brukerbetalingsløsninger. Da det viktig at man ser på hvordan man har tolket forskriftene tidligere, og ikke gjør det til et hinder at noen gjør ting på en annen måte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS