- Tre av fire aviser kan vise til opplagsvekst. Det er det digitale som driver veksten, og det digitale veier opp for nedgangen på papir. Det er gledelig at totalopplaget vokser, det viser at folk er villig til å betale til å betale for norsk redaksjonelt innhold. Det rene digitalopplaget nærmer seg nå en million, og utgjør 42 prosent av totalopplaget. Dette er unikt i verdenssammenheng, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).
Det er i stor grad abonnementsløsningene til riksavisene (VG+, Dagbladet Pluss og Nettavisen Pluss) som står for opplagsveksten fra første til andre halvår av 2019, med en vekst på nesten ti prosent, men også uten riksavisene er opplagsutviklingen positiv, skriver MBL i pressemeldingene.
METODEENDRING:
Fra januar 2020 er det gjennomført en metodeendring for de digitale målingene som gjør at tallene ikke er sammenlignbare med tidligere rapporteringer. Endringen består i en overgang til bruk av censusdata (trafikkmålinger) for alle målte titler.
Paneldata fra Comscore vil ikke lenger bli benyttet. Endringen gir hyppigere rapportering av data til markedet og gjør at tallene for digital bruk i større grad vil samsvare med dagens valuta for kjøp og salg av digitale annonseflater.
Samtidig lanseres en ny portal for offentlig dokumentasjon og statistikk fra MBL. Tallene vil fra 17. mars være å finne på medietall.no.
VG er Norges største nyhetsmedie med en samlet dekning på over 1,9 millioner brukere etterfulgt av NRK med nærmere 1,5 millioner, Dagbladet med nær 1,2 millioner og TV 2 med over 900 000 brukere.
MBL skriver også at 38 prosent leser minst en papiravis en gjennomsnittlig dag (mandag-søndag), mens 40 prosent leser minst en avis på hverdager, og vi leser i snitt 0,6 papiraviser daglig.
Av de 151 avistitlene som ble rapportert, har 7 titler fått flere lesere, og 51 aviser har fått færre. Samlet sett er det en tilbakegang på 5,6 prosent fra 2018 til 2019, både totalt og for lokal- og regionsavisene. Nisjeavisene har stabil utvikling med pluss 0,3 prosent, hvor fire aviser øker og fire går tilbake. Aftenposten er Norges største papiravis målt i daglig dekning per utgave med 337 000 lesere, og er som tidligere etterfulgt av VG (206 000), Dagens Næringsliv (143 000) og Dagbladet (128 000).
Se tallene i tre ulike tabeller nedenfor.