18 års konkurranse over - slår sammen avisene Opdalingen og OPP

– Det rette tidspunktet å avslutte en utmattende aviskonkurranse, sier styrelederen i OPP.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Opdalingen-eier Polaris Media kjøper seg inn i konkurrenten OPP og slår sammen avisene til én lokalavis i Oppdal fra nyttår, opplyser konsernet. 

Dermed er 18 års konkurranse mellom de to lokalavisene nå over, etter at OPP kom på banen i 2002. 

Hva den nye avisen skal hete og hvor ofte den skal gis ut er foreløpig ikke klart.

– Vi mener denne høsten er det rette tidspunktet å avslutte en utmattende aviskonkurranse som svekker økonomien i begge selskapene. Ingen av avisene driver bærekraftig i dag, sier styreleder og hovedaksjonær i OPP, Ingebrigt Bjerke.

Styreleder i Opdalingen og Polaris Media-direktør, Henning Johansen, mener de to avisene må slå seg sammen og heller konsentrere seg om andre konkurrenter.

– Lokale mediehus møter knallsterk konkurranse fra selvbetjente plattformer som Facebook og Google. Begge lokalavisene i Oppdal står foran en kostnadskrevende omstillingsprosess fra papirdrevet til digital virksomhet for å overleve.  Vi står mye sterkere sammen, sier Johansen.

Redaktør og daglig leder i OPP, Per Roar Bekken, blir redaktør og daglig leder i det nye mediehuset, som skal dekke kommunene Oppdal og Rennebu

Alle de ansatte i de to avisene blir med i det nye selskapet, opplyser Polaris Media.

– Vi er begge positive til at redaksjonsmiljøene i OPP og Opdalingen flytter under samme tak, og tror det blir en god løsning både for de ansatte og ikke minst leserne, sier Morgan Frelsøy og Katrine Silseth Naas, som er klubbledere i henholdsvis OPP og Opdalingen.

Powered by Labrador CMS