Olav Terjeson Sandnes, direktør i TV2

Vind i seilene med kaptein Sandnes bak roret: TV 2-skuta med stødig kurs og 400 millioner i pluss

Sjefredaktør og adm. dir Olav T. Sandnes med rekordresultat kort tid etter TV 2 signerte avtale som sikret 135 millioner i statlig støtte: - Jeg skjønner at du spør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag ble det klart at TV 2-eier Egmont øker omsetningen og resultatet, men det gjør også TV 2.

Mediehuset TV 2 hadde i fjor en omsetning på 4,5 milliarder kroner og et driftsresultat på 391 millioner kroner.

Det er en økning på 5,1 prosent i inntektene og 15,9 prosent hva gjelder driftsresultatet (EBIT).

- Det er et solid resultat som først og fremst kommer som en følge av alle de flotte folkene vi har i TV 2 som gjør en kjempejobb, sier sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 til Medier24.

- For meg er det viktig å sørge for at vi har en sunn virksomhet som evner å ha muskler til å ta imot utfordringer i markedet, for de vet vi kommer. Vi må også ha muskler til å gripe muligheter i markedet, forteller han.

- Jeg skjønner at du spør

TV 2 sikret seg i 2018 en avtale med staten som sikrer dem 135 millioner kroner for å opprettholde statusen som kommersiell allmennkringkaster.

- Er det vanskelig å fortsatt argumentere for at du trenger 135 millioner av fellesskapets midler når du går nær 400 millioner i pluss?

- Jeg skjønner at du spør om det. Det er viktig å si at dette ikke er en generell støtteordning til mediene eller TV 2, men de kjøper en tjeneste som politikerne mener skal være tilgjengelig for borgerne og det kompenseres med en motytelse. Alle våre kostnader knyttet til allmennkringkasteroppdraget må dokumenteres for at vi skal få noen kroner igjen.

 - Hvordan påvirkes dere av lineærfallet rent reklamemessig?

- Vi har en relativt stabil reklameomsetning i TV 2 i 2018 og det er verdt å nevne at det skjer i et år hvor en av våre kommersielle konkurrenter har OL. Jeg vil gi honnør til de hos oss som jobber med programmering og reklamesalg, for det er rett og slett en imponerende prestasjon. Tallene fra Mediebyråforeningen som kom nylig – de kjenner vi oss ikke igjen i.

Kanalen opplyser i en melding at de øker utgiftene som skyldes fotball-VM og kjøp av nye internasjonale fotballrettigheter. 

I 2018 har Mediehuset TV 2 et samlet resultat før skatt på 8,1 prosent av omsetningen.

TV 2 opplyser samtidig at utgiftene vil øke for inneværende år.

Powered by Labrador CMS