TV 2-sjef Olav T. Sandnes og programdirektør Trygve Rønningenkan glede seg over gode Sumo-tall.
Erik Waatland
TV 2 har passert en halv million Sumo-abonnenter: – Det er mediehistorie
TV 2 kan glede seg over solid digital vekst.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag passerte TV 2 Sumo 500 000 betalende abonnenter, opplyser kanalen.
Samtidig økte den daglige seertiden hos Sumo fra 111 til 115 minutter i august.
- Vi øker fra uke til uke, og når vi nå passerer en halv million betalende abonnenter er det en stor milepæl. Dette er faktisk litt mediehistorie, sier TV 2s administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes.
- At vi kjenner det norske folk og dets medievaner er viktig når vi skal bite fra oss i kampen om nordmenns tid og oppmerksomhet. Vi undervurderer så absolutt ikke de multinasjonale strømmetjenestene, men vi besitter en kunnskap om det norske samfunnet og norske medievaner som de neppe kan kopiere, sier Sandnes.
En stor del av abonnentene logger seg inn på Sumo for å se Premier League. Men Sandnes tror ikke kanalen opplever digital vekst primært grunnet fotballen.
– Det er ikke én sjanger eller én rettighet som gjør oss så store, det er den totale miksen av innhold, sier Sandnes.
TV 2s digitaldirektør Christian Birkeland mener det er mange årsaker til veksten.
- Det har skjedd veldig mye «under panseret» de siste årene. Det viktigste er hvordan du blir presentert innholdet i tjenesten. Her jobber algoritmer for å finne mest mulig relevant innhold for deg, samtidig som en redaksjon av kloke TV 2-hoder planlegger og presenterer innhold på litt forskjellige måter, sier han.