Tirsdag presenterte TV 2 hva de skal fylle flatene med til
våren. På listen er det nye sesonger av både Farmen, Kompani Lauritzen og
Spillet, i tillegg til nye reality-konsepter og store sportssatsinger.
TV 2-sjef Olav Sandnes sier til Medier24 at de fortsetter satsingen
de har hatt de siste årene, med norsk og nær underholdning som har truffet
godt.
– Det var et tidspunkt for
fem år siden hvor vi kjente at vi hadde gjort mye av det samme år for år. Det jeg
synes er gøy nå, er at det er både helt nye konsepter, ganske nye konsepter,
men også ting vi har fornyet, sier han og viser til blant annet Åsted Norge,
som straks går i gang med sin 19. sesong.
– Allemannseie
På listen over vårens programmer, er det en overvekt av
konkurransedrevet reality. Sandes forteller at det er noe de har lykkes godt
med.
– Og så er det viktig å
påpeke at vi har en større bredde enn kjendisdrevet reality. Vi har drama og
dokumentarer, i tillegg til sport og nyheter.
I tillegg til å slåss mot NRK, skal TV 2 også slåss mot de globale
strømmetjenestene om folks oppmerksomhet. Sandnes forteller at konkurransen er
annerledes nå enn den var for noen år siden.
– En ting er at vi har hatt
en tydelig satsing på norsk og flere nye konsepter. Den andre store satsingen
er at vi har jobbet for å sikre at vi har et TV 2-play som mange bruker tid på,
sier han og legger til at de har hatt stor vekst det siste året.
– Målet er å skape noe som oppleves
som allemannseie, slik hovedkanalen TV 2 har vært i mange år.
Sandnes legger samtidig til at de norske aktørene som satser
på norsk innhold, har gode grunner til å heie på hverandre.
– Hvordan er kampen mot NRK
om helgeunderholdningen?
– Den dynamikken er helt
annerledes nå, fordi folk i større og større grad ser hva og når de vil, der de
er. Den klassiske gullrekka og lørdagsunderholdningen er nå mer summen av det
man har i spilleren, kombinert med direktesendinger.
Kraftig seertallsøkning
I høst har NRK stilt opp med Alle mot 1 etterfulgt av Maskorama
som den direktesendte lørdagsunderholdningen, mens TV 2 har hatt realitykonkurransen
«Vokteren», som legges ut i spilleren mange timer før sendingen på TV 2.
Sandnes forteller at det gir en god miks av seere som ønsker
å se programmet med en gang det er tilgjengelig, og de som ønsker å se det direkte.
– Og den valgfriheten gjør at
seertallene er større enn noensinne, sier Sandnes og forteller at de aldri har
hatt så mange underholdningskonsepter med over en million seere som nå.
– Og det var det nok ikke så
mange som trodde for bare noen få år siden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no