Sjefredaktør i TV 2, Olav T. Sandnes.

TV 2-sjefen avslår og refser Telenors tilbud i konflikten: – Vi taper millioner hver dag

Olav T. Sandnes mener Telenors tilbud til TV 2 i konflikten mellom de to er et krav, ikke et tilbud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2 takker nei til Telenors nye tilbud som kom tirsdag kveld. Dermed mangler fortsatt en halv million TV-kunder hos Telenor kanalene fra TV 2.

Det skriver bransjenettstedet Kampanje.

– Tilbudet som Telenor sendte i går kveld, og som de kaller en saftig prisøkning, er i realiteten ikke er tilbud, men et krav. De krever å betale mindre for en avtale med TV 2 enn de faktisk gjør i dag.

– De bruker størrelsen og makta si for å legge enda større press på oss. Telenor er den aktøren som vi får aller dårligst betalt av, og nå ønsker de å betale enda mindre, sier administrerende direktør og sjefredaktør Olav T. Sandnes i TV 2 til NTB.

– Taper millioner hver dag

Overfor Medier24 understreker Sandnes alvoret i situasjonen for TV 2.

– Dette er virkelig vondt for TV 2. Vi taper millioner hver dag. Dette er virkelig ikke noe vi vil, verken kommersielt eller med tanke på TV 2s seere. Telenor sparer på sin side penger nå. Vi kjenner veldig på ansvaret for å finne løsninger, og kan ikke annet enn å beklage at vi ikke har klart det ennå.

– Hvor lenge ser du for deg at dette kan vare?

– Vi gjør alt vi kan for å finne løsninger. At en fjerdedel av det norske folk ikke får ta del i det vi lager, er ordentlig vondt.

– Mange av dem som blir rammet av dette ønsker seg nok en dato der dette løser seg. Kan du gi dem det nå?

– Det skulle jeg gjerne gjort, men sannheten er at den datoen ikke finnes ennå.

– Ønsker langsiktig avtale

Konflikten mellom TV 2 og Telenor har vart siden 3. desember i fjor.

– Vi ønsker en langsiktig avtale med TV 2 som favner alle kanaler og strømmetjenesten TV 2 Play og har forhandlet lenge med mål om å få til akkurat det – men vi ser at det tar for lang tid å bli enig på alle punkter, og det er uholdbart at kundene skal bli rammet i så lang tid, skrev Amalie Knudsen, informasjonssjef for TV i Telenor, til NTB tidligere onsdag.

– Vi har derfor sendt et tilbud til TV 2 der vi byr på en saftig prisøkning på hovedkanalen og Nyhetskanalen. For kundenes del håper vi at TV 2 aksepterer det – slik at vi kan jobbe for å bli enige om resten uten at seerne blir så hardt påvirket som de gjør i dag, fortsetter hun.

– Telenor vet at TV 2 ikke kan ikke dele opp innholdet og selge det à la carte. Da ville vi ikke overlevd. Det slår fullstendig beina under vår mulighet til å finansiere journalistikken og programmene våre. Det har de andre distributørene skjønt. De betaler markedspris for alt innhold, svarer Sandnes.

Powered by Labrador CMS