VGs direktestudioer - «VG Direkte» - fikk denne uken en aldri så liten nyrenovering.
«VG Direkte» heter nå «VG NÅ», og er bedre tilpasset brukervanene i 2020, forteller VGs produktdirektør Ola Stenberg.
– Da 22.juli-rettssaken startet i 2012 bestemte vi oss for å bygge et helt nytt direktestudio, for å dekke store hendelsesnyheter digitalt. Dette er et produkt vi har vært veldig stolte av. Men mye har skjedd siden den gang, forteller han til Medier24.
– Direktestudioet var bygget for en tid og konsumpsjon som i hovedsak skjedde på desktop. Det nye «VG NÅ» er bygget for mobiltelefon, forteller Stenberg.
– Skal være «smoothere»
Og det er på høy tid, understreker han.
– Mobiltelefon passerte desktop i størrelse allerede i 2014-2015. I takt med den endringen har vi sett et økende behov for å også tilpasse vår direktedekning, forteller Stenberg.
– Nå er direktestudioet bygget for mobiltelefon med brukerens behov i front. Det skal være «smoothere» og gi hyppigere og bedre tekst- og videooppdateringer. Det er også bedre engasjementsmuligheter enn tidligere, med et forbedret «spørsmål og svar»-felt, sier han, og legger til at dette blant annet inkluderer mulighet til bildeopplasting fra brukere, avstemming og emoji-reaksjoner.
Utviklingen har pågått lenge og vært gradvis, men under ledelse av Kristoffer Iversen har «VG NÅ»-prosjektet skutt fart det siste halve året.
Studioet er også bygget med tanke på bruk av flere mediehus i Schibsted-konsernet, påpeker Stenberg.
320 millioner sidevisninger
VG var blant de første norske mediehusene uten lineær TV-kanal som bygget digitale direktestudioer i 2012.
De siste åtte årene er det blitt kjerneproduktet i VGs breaking news-dekning, samt ved større events som rettssaker og store idrettsarrangement, forteller Stenberg.
Det skal også «VG NÅ» fortsette å være, understreker han.
– Våre direktestudioer er blitt et bærende element for VG. Så langt i 2020 har de totalt 320 millioner sidevisninger, med et snitt på 850 000 daglige unike brukere. Andelen av brukere som går inn i studioene fra fronten er 31 prosent. Det sier litt om hvordan vi har bygget nye vaner blant brukerne, sier Stenberg.
– Responsen fra brukerne er også så langt god, og «VG NÅ» har i tillegg fått et navn som vi føler står bedre i stil med det det vi driver med, sier han.
Stenberg beroliger for øvrig de som nå «frykter» at direktestudioene ikke vil fungere på stasjonære datamaskiner.
– «VG NÅ» skal også fungere på desktop. Vi har gjort oppdateringer både på desktop og mobil, og det skal skinne begge steder, sier Stenberg.