Nå lanserer VG ny forside - ti år etter forrige gang: – Setter brukerne først

– Det skal bli en bedre og ryddigere opplevelse, sier produktdirektør Ola Stenberg til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det har gått ti år siden forrige store endring av VG.no-fronten.

Nå er imidlertid en ny oppdatering på trappene, og betaversjonen er allerede sluppet for testing. 

En endelig lansering er planlagt til høsten.

– Da vi gikk inn i 2020 bestemte oss for å gjøre endringer. Det er ti år siden sist, så tiden var inne for det nå, sier VGs produktdirektør Ola Stenberg til Medier24.

– Brukerbehovene endrer seg fort og vi følte det er riktig å ta grep, sier han.

– Mye vil skje fremover

Betaversjonen er - ved første øyekast - ikke veldig forskjellig fra den nåværende versjonen, men endringene som er gjort - og vil bli gjort - handler om brukernes beste, forteller Stenberg.

– Det overordnede målet er å skape en oversiktlig forside. Vi skal gi brukerne en bedre og ryddigere opplevelse, sier han.

Ola Stenberg

For å få det til ønsker også VG å ta brukerne med i prosessen.

– Vi ønsker å jobbe med brukerne, og la de teste betaversjonen underveis. Vi har valgt å ha en åpen prosess rundt dette. Det vil gi svar som fører til en bedre forside, sier Stenberg.

– Vi er fortsatt midt i arbeidet, og mye vil skje fremover. Nå tester vi en rekke ulike problemstillinger, hypoteser og prototyper knyttet til den nye fronten, sier han. 

Blant disse problemstillingene er hvor mye innhold VG skal ha på fronten.

– Forsiden begynner å bli veldig full. Vi presser inn mer og mer innhold, men uten å ivareta brukerne. Nå skal vi sette brukerne først, sier Stenberg.

– Vi har gjennomført kvalitative og kvantitative brukerundersøkelser, samlet sammen dataen og satt oss ned for å finne ut hvordan brukerne opplever oss og hva de trenger, forteller han.

I tillegg har VG hatt en rekke workshops, ledet av produktsjef Jarle Brenna.

– Vi ønsker å være mer i takt med tiden, og vi ønsker at våre lesere skal føle at VG-forsiden er mer for seg enn generelt for alle, forteller Stenberg.

– Det betyr ikke at vi skal lage en personalisert front styrt av algoritmer. Vår forside skal alltid være styrt av redaktøren, men noen ting kan likevel automatiseres og styres gjennom valg, sier han.

 

Prosjekt «Front 2020» har vært ledet av produktsjef Jarle Brenna (til venstre), mens blant annet frontsjef Lars Kristian Tranøy (fra høyre til høyre), produktsjef i VG Christoffer Anderson og UX-designer Sverre Norberg-Schulz Hagen har bidratt i arbeidet.

– Skremmende, men givende

VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne har også vært involvert i prosjektet. Han understreker at mediehuset ikke gjør denne endringen fordi den nåværende fronten ikke fungerer.

– VG.no er allerede en vellykket side, men den har stått stille en stund. Nå vil vi legge til rette for bedre løsninger og sette brukerne i sentrum, sier Brenne til Medier24.

– Ett eksempel som man se i betaversjonen allerede nå er muligheten til forhåndsvisning på TV-klipp. Det tester vi ut for å gi brukerne muligheten mer informasjon om innholdet, sier han.

Stenberg understreker også at dagens VG-front på ingen måte er «utrangert».

– Forsiden vår fungerer veldig bra. Vi er ikke bare større enn alle andre, men vi er dobbelt så store som nummer to, sier han.

– Det er ikke noe mål i seg selv å endevende forsiden. Men vi tror vi kan gjøre en enda bedre jobb. Vi må også forberede oss til en tid hvor brukerne vil stille enda større krav til oss, sier Stenberg.

Nettopp det av VG er Norges desidert største nettavis gir også et økt press og forventning fra leserne ved eventuelle endringer. 

– Det ligger et kjempestort ansvar der. Det er litt skremmende, men også veldig givende, sier Stenberg.

– Ved alle forandringer er det alltid noen som blir misfornøyde og mener ting var bedre før. Men det meste blir bedre av at man hører på brukerne, sier Brenne, og legger til:

– Jeg er helt overbevist om at nye VG.no ender opp med å bli en bedre plass enn det det er nå.

VGs utviklingsredaktør Øyvind Brenne.
Powered by Labrador CMS