Venture Factory kjøper Buzzit og kaster ut presseetikken - gjør viralsiden helkommersiell

Kjøper trafikkmaskinen som Nordlys skapte våren 2014. - Hele siden vil merkes annonsørinnhold, sier Even Aas-Eng.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

For to år siden etablerte Nordlys den virale nettsiden Buzzit.no, og ble både først og størst på den norske virale bølgen i 2014 og fram til sommeren 2015.

I fjor høst ramlet korthuset sammen, og både tl:dr, Superlike, BisBuzz og Omsnakket ble alle sammen lagt ned eller solgt.

Buzzit ble formelt overtatt av Amedia, og drevet videre - inntil nå:

Dagnes Næringsliv melder at Venture Factory kjøper 51 prosent av selskapet fra Amedia. Venture Factory driver blant annet med teknologi, oppstartsbedrifter og netthandel. 

- Et spennende kommersielt case

Venture Factory skal drive siden videre - men ikke som en redaksjonell virksomhet. Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten «kastes ut», og siden skal drives som en ren kommersiell side med innholdsmarkedsføring og betalte artikler.

Venture Factory kjøper med andre ord i praksis trafikken og posisjonen; blant annet en Facebook-side med 75.000 likes.

I en pressemelding fra selskapet, sier gründer og daglig leder Even Aas-Eng: 

– Vi skal fortsatt produsere velskrevet innhold som leserne ønsker å lese, men innholdet vil være betalt av annonsører eller egenprodusert innhold med kommersielle linker. Venture Factory har ingen planer om å drive avis, men vi ser på Buzzit som et svært spennende kommersielt case hvor inntektene vil komme fra displayannonser, affiliate linker og salg av native annonser. 

Overfor DN erkjenner Aas-Eng at det kan «høres stygt ut» og kaste ut presseetikken, men legger til:

- Er man at den oppfatning at journalister har enerett på artikler, bilder og video, er det jo stygt. Men det mener jeg de ikke har, sier Aas-Eng.

Flytter selskapet til Oslo

I samme pressemelding beskriver Amedia bakgrunnen for salget slik: 

– Buzzit har vært en knallsuksess trafikkmessig. Selskapet har bygget opp en sterk posisjon som vi ser det er mulig å tjene gode penger på.  Vi har lært mye av å drive nettstedet, samtidig som vi har erkjent at Buzzit som tjeneste ikke har noen direkte synergier med vår kjernevirksomhet, verken på innhold, salg eller teknologi.

- Derfor mener vi det er riktig for selskapet å få inn nye eiere. Vi mener å ha funnet et svært godt hjem til Buzzit i Venture Factory, sier innovasjonsdirektør i Amedia, Pål Nedregotten.

Når Venture Factory tar over 1. mars flytter Buzzit.no fra Tromsø til Venture Factorys lokaler i Oslo sentrum.

- Som følge av at nettstedet endrer karakter fra å være et journalistisk produkt drevet etter redaktørplakaten til å bli en rent kommersiell tjeneste, har de tre ansatte i Buzzit fått tilbud om sluttavtale, heter det også i meldingen. 

  • PS! Aas-Eng er også styreleder og medeier i Filter Media, men understreker ifølge DN at Filter Media utover det ikke har noen fobindelser til Buzzit eller Venture Factory.
Powered by Labrador CMS