NOAS har samlet inn 3,2 millioner kroner på Joner-kampanjen. 23 personer har bedt om å få penger tilbake
– Dette er ikke en skjult reklamekampanje, dette er en ektefølt ytring fra Kristoffer Joners side, sier generalsekretær Ann-Magrit Austenå i NOAS.
NTB
PublisertSist oppdatert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB-Birgitte Iversen):
NOAS-leder Ann-Magrit Austenå sier hun ikke skjønner at noen opplever Kristoffer Joner-stuntet som en bløff.
– Det er helt ektefølt, det han skriver, sier hun.
Det har rast en indignert storm rundt Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) og skuespiller og Ap-politiker Kristoffer Joner, etter at det ble kjent at Joners mye omtalte Facebook-angrep på innvandringsminister Sylvi Listhaug mandag kveld, var tilrettelagt av et reklamebyrå som samarbeider med NOAS.
På sin Facebook-side oppfordret Joner alle til å dele og like innlegget, og å donere 100 kroner til NOASs rettssikkerhetsarbeid - i Sylvi Listhaugs navn, slik at hun ville få «et trailerlass med personlige takkebrev fra organisasjonen» og «føle skammen».
Innlegget til Joner spredte seg lynraskt på nettet, og var tirsdag ettermiddag delt nær 50.000 ganger og likt av 87.000.
Så langt har NOAS mottatt 3,2 millioner kroner via 32.000 donasjoner
Etter at samarbeidet med reklamebyrået Anorak ble kjent tirsdag, har det imidlertid rast inn med sinte kommentarer på JonersFacebook-side, og flere har krevd pengene sine tilbake.
VG karakteriserer stuntet som bløff, juks og dårlig dømmekraft på kommentarplass, og Civita-leder Kristin Clemet proklamerer seg lurt og kaller saken «en gavepakke til Sylvi Listhaug».
23 personer har bedt om å få pengene tilbakebetalt fordi de føler seg lurt, ifølge NOAS.
Jeg heter Kristoffer, og i dag ble jeg medlem av Facebook. Dette er min første, og ganske sikkert siste, Facebook-post....
NOAS sin generalsekretær Ann-Magrit Austenå sier hun ikke kan forstå de sterke reaksjonene.
– Dette er ikke en skjult reklamekampanje, dette er en ektefølt ytring fra Joners side. Det er han selv som har skrevet budskapet og opprettet Facebook-profilen, men vi har lest over for å sikre at han ikke skriver noe feil om vårt arbeid.
– Han er helt åpen i innlegget om at han har hatt dialog med oss før han postet det, sier Austenå til NTB.
Hun sier ideen kom fra reklamebyrå Anorak, som NOAS var i kontakt med for å få hjelp til en gratis julekampanje.
En av lederne i Anorak er venn av Joner.
– Han fortalte at Joner ønsket å kommentere Sylvi Listhaugs bruk av sosiale medier og formidle støtte til oss. Anorak har vært en dialogformidler mellom Joner og oss, men dette er ikke en reklamekampanje, mener Austenå.
NOAS får støtte av Forbrukerombudet, som ikke mener stuntet kan kalles reklame.
– Siden dette er en innsamlingsaksjon for en veldedig organisasjon hvor man ikke skal selge noe, så gjelder ikke reglene for reklame i markedsføringsloven. Dermed faller det utenfor vårt tilsyn, skriver fungerende forbrukerombud Bente Øverli i en sms til DN.
– Heller til nærområdene
Skuespilleren skriver at innlegget er en reaksjon på Listhaugs eget Facebook-innlegg 14. november, der hun oppfordrer til å dele og like en sak i New York Times om Norges strenge innvandringspolitikk, som handler om en sju år gammel afghansk gutt som etter drøyt fire år blir sendt ut av Norge med tvang.
Listhaug selv skriver på Facebook at hun er glad for engasjementet, men at hun forstår at noen føler seg lurt.
– Hvis penger skal gå i mitt navn, slik det gjorde, hadde jeg heller håpet vi kunne gitt til noen som hjelper flyktninger i nærområdene der de fleste faktisk er, skriver hun.