Gard L. Michalsen
LO gir 9 millioner kroner til Klassekampen og 10 millioner til Dagsavisen. Får mer journalistikk om arbeidsliv igjen
Og et styrket samarbeid med ANB, som LO nylig kjøpte fra Amedia.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): LO gir 9 millioner kroner til Klassekampen og 10 millioner kroner til Dagsavisen. Målet er å styrke arbeidslivsjournalistikken.
Bevilgningen fra LO-sekretariatet kommer etter anbefaling fra LOs Medieutvalg.
– God journalistikk er viktigere enn noen gang for et opplyst offentlig ordskifte. LO har historisk sett spilt en viktig rolle for bredden i norske medier, som vi nå fører videre, sier Hans-Christian Gabrielsen, andre nestleder i LO og leder av medieutvalget.
– Både Klassekampen og Dagsavisen har over lengre tid også hatt en positiv satsing med bred og god dekning innen arbeidslivsspørsmål, politikk, næringsliv og fagbevegelsen. Vi ønsker å bidra økonomisk til å videreutvikle denne satsingen gjennom konkrete mediebidrag, ikke aksjekjøp. Gjennom vedtaket i LO-sekretariatet anerkjenner vi også den viktige rollen begge avisene spiller i det norske medielandskapet, fortsetter Gabrielsen.
Nylig kjøpte LO Media som kjent Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) fra Amedia.
Vedtaket fra LO-sekretariatet forutsetter at det skal utvikles et samarbeid om stoffutveksling mellom ANB og avisene.
Les mer om bevilgningen i en melding fra Arbeidernes Presseforbund.