På 247 kvadratkilometer på yttersia av Vesterålen i Nordland ligger Bø kommune. Det er en stor kommune i utstrekning, med langtfra bare én bygd.
I en region med mange medier: De 30.000 innbyggerne kan velge mellom den store regionavisa Bladet Vesterålen, nettavisen VOL.no – og de fire andre kommunene har hver sine lokalaviser. Nå blir samlinga komplett:
Lørdag er nemlig «Yderst» på gata i Bø, som ukesavis og abonnementsavis.
Slik forteller redaktører, gründere og samboerparet Kristina R. Johnsen og Ingmar Wåhlberg om prosjektet:
- Satsing på papir høres kanskje litt harry ut i 2015. Men eter et år med Yderst som magasin, viser det seg at det er papiravisen folk vil ha, og det ultralokale stoffet de vil lese. Vi kunne ikke vært mer enig, sier de.
Det tror bøfjerdingene bak Yderst de skal lykkes med. Med avis både for de 2500 bøfjerdingene som fortsatt bor i kommunen, og de flere tusen som bor utenbygds. Kommunen har nemlig halvert innbyggertallet på noen tiår.
Men: De siste årene har fallet stagnert. Det er mye engasjement i både Bø og Vesterålen, som Yderst-gjengen er en del av. Og slik skal de fange denne entusiasmen og patriotismen:
- Vi håper selvsagt på en varm velkomst og at vi kan inspirere til enda flere sprø prosjekter her ute. Bø må forresten bare oppleves! Konseptet vårt er blodfersk avis, hver lørdag. Abonnementsbasert og solgt i løssalg. Bøfjerdinger er som tomflasker, de finnes overalt! De liker også å følge med og er fantastiske mediebrukere, sier Kristina R. Johnsen.
Folk vil ha papiret
Avisa blir også tilgjengelig elektronisk for de som ønsker det, men erfaringene etter et år med månedsmagasin er at det vil ikke folk ha:
- Gjennom ett års drift har nesten alle web-abonnenter bedt om å få gå over til papir. Vi satt igjen med 15 (!) digitale abonnenter, som sa de valgte web av praktiske hensyn. Folket har talt: De vil ha avisen i handa. Det skal de få, sier Ingmar Wåhlberg.
- Vi skjønner det godt. Det er noe med det å kunne sette seg ned med lokalavisen. Det blir aldri gammelt!, mener Kristina Johnsen.
Utvider månedsmagasinet
Det er nemlig ikke helt nytt, Yderst. For et drøyt år siden ble det lansert som månedsmagasin i bygda. I dag med et opplag på 600, mange utenbygds. Wåhlberg & Johnsen driver selskapet EventYR som også arrangerer kultur, eventer og gjør andre medieprosjekter.
Og følte at de enten måtte gi gass eller slippe tak i avisprosjektet.
- Nå satser vi, og har sagt opp alle våre andre forpliktelser for å jobbe på fulltid med dette!, sier Wåhlberg og Johnsen.
Kristinas søskenbarn Ida Johnsen er også med bak avisa. De har både unge og voksne frilansere. Og en profesjonell i Øystein Lunde Ingvaldsen, som lokalaviser flest bare kan drømme om.
- Vår ungdomsreporter Åsmund Krey har levert sprengstoff allerede første sak han leverte, skryter Kristina Johnsen.
Tror på pressestøtte
Når Yderst nå tar 799 kroner for abonnement på ukesavisa, er det bare et par hundrelapper mer enn månedsmagasinet. Til gjengjeld skal en ukesavis kunne gi mer annonseinntekter. Og potensielt om et års tid: Pressestøtte på 6-700 tusen kroner.
- Målet er å skape fire fulle arbeidsplasser i bygda. Og det har vi tro på, sier Ingmar Wåhlberg
Men pressestøte får de først etter et års drift, 48 utgaver og over 1000 i godkjent opplag. Men begrenset kapital kan det bli utfordringer på veien dit. Og langs den veien håper Yderst på politisk støtte:
- Vi søker støtte fra kommunen for å holde trykket oppe det første året. Vi håper politikerne ønsker oss. Ikke minst skal vi jo være en arena for politisk meningsutveksling og samfunnsdebatt. Men, ikke bare «fra toppen», vi skal jobbe fra grasrota og opp!, sier Kristina Johnsen.
«Public Journalism»
Kristina og Ingmar snakker om det nordnorske lynnet, om polare lavtrykk og knallrosa sommernetter. De forteller om en «ramsalt avis som er allergisk mot byråkratspråk». Som skal være vaktbikkje, men fremelske hverdagsheltene og gode løsninger.
Og som tar med seg det beste fra et drøyt år som månedsmagasin:
- Vi tar med oss formen med lange reportasjer og skildringer, men utvikler oss også videre, sier de.
I planleggingen har de hatt dialog med blant annet Landslaget for Lokalaviser. Inspirasjon har de hentet fra beskrivelsene om «public journalism».
– Vi kjører hardt på public journalism. Det var da vi leste LLA sin håndbok for public journalism, at vi betemte oss for å lage ukesavis. Vi skal mer enn referere det som skjer, vi skal ansvarliggjøre og sette i stand dialog, sier avis-paret, og legger til:
- Nevnte vi at vi kjører åpne redaksjonsmøter på kaféen hver mandag!
Lørdag er avisa på gata og i postkasser i Bø - og kan formodentlig også kjøpes elektronisk på Yderst.no.