Avisbransjen kjemper med nebb og klør for å få lov til å ringe kunder som har reservert seg
Regjeringen vil skjerpe telefonsalgreglene. - Kan true vår eksistens, advarer Klassekampen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Dagens Næringsliv skriver tirsdag om foreslåtte innstramminger i regelverket for telefonsalg.
Regjeringen har foreslått kraftige begrensinger i adgangen til å ringe personer som har reservert seg mot telefonsalg.
I dag kan man ringe forbukere som har samtykket, eller har (hatt) et kundeforhold til selskapet, selv om de har reservert seg. Dette har blitt misbrukt, mener regjeringen.
Og sendte i juli ut på høring et forslag til endring i regelverket, hvor denne adgangen blir kraftig innskrenket:
Departementet foreslår å endre unntakene i markedsføringsloven slik at telefonsalg fra næringsdrivende til forbrukere som er reservert i Reservasjonsregisteret kun er tillatt dersom forbrukeren har rettet en direkte anmodning til den enkelte aktøren om å få markedsføringshenvendelser per telefon.
Avisbransjen kjemper ikke uventet mot denne endringen, all en tid telefonsalg er en viktig del av mange avisers abonnementssalg.
«Endringene som er foreslått kan føre til så store konsekvenser for oss at det kan true vår eksistens som avis,» skriver Klassekampen i sitt høringssvar.
Amedia skriver at forslaget vil «potensielt kunne ha stor og negativ betydning for Amedia og våre aviser».
Ifølge DN mener både avisbransjen og Telenor at det er urimelig at seriøse aktører i næringslivet får begrensinger, og de hevder det er useriøse aktører og frivillige organisasjoner som som folk klager på.
DN skriver også at interesseorganisasjonen Norsk Direkte Markedsføringsforening med 118 medlemmer nå har engasjert First House til lobbykampen mot regjeringens lovforslag. Dette skal koste rundt 350.000 kroner.