- Vi har hatt en strategi om å komme mer «ned på bakkenivå» når det gjelder innholdet på konferansen. Og det har lyktes - vi ser at en del flere lokalaviser og mindre mediehus har meldt seg på, sier styreleder Jan Gunnar Furuly i SKUP - Stiftelsen for en kritisk og undersøkende presse.
Fredag ettermiddag braker det løs for årets store gravekonferanse, som vanlig på Qualitys storhotell i Tønsberg.
Dit kommer 571 deltakere, hvilket er 60-70 flere enn 2015. Det vil si en vekst på mer enn 10 prosent.
For begge år gjelder tallet alle deltakere, gjester, arrangørstab og kursholdere; det vil si at antall betalende deltakere er en del lavere.
Etterspurte hverdagsgraving og fant det på programmet
Når konferansen braker løs fredag og kvelden avsluttes med Fredrik Solvang fra NRK som ny programleder for Late Night Show, er det altså med flere deltakere enn året før.
Bak det ligger et engasjert arbeid for å få med flere medier utenfra hovedstaden og de største byene.
- Vi har ringt rundt og snakekt med redaktører i en rekke mediehus for å høre hva de etterspør og trenger, og så har vi skreddersødd programmet mer etter det, sier Furuly.
SKUP har altsi blitt noe mer «hverdagslig», men samtidig understreker man at det har det også alltid vært.
- Noe av det vi oppdaget i denne kontakten, var at det redaktørene etterspør, det har vi jo hatt på konferansen i ti år. Men vi har kanskje ikke vært flinke nok til å synliggjøre det. Eller forklare hva du kan bruke det til, hvis du går på kurs i Access, Excel eller visual mapping, sier daglig leder Jens Egil Heftøy, den eneste ansatte i organisasjonen som ellers drives på dugnad og engasjement.
VG setter ny rekord
Men om lokale mediehus stiller sterkt, kommer fortsatt rundt 60 prosent av deltakerne fra Oslo. Og i år leverer de store mediehusene godt på deltakerlista:
Mens Medier24 i fjor omtalte en drastisk nedgang i antall deltakere fra NRK, sender rikskringkastingen i år flere deltakere igjen.
Og for dem som synes VG har levert solid gravejournalistikk de seneste månedene, er det tydelig at avisa har enda større ambisjoner:
I en tid med kutt og nedbemanninger, satser avisa sterkt på undersøkende journalsitikk og setter ny rekord med over 40 deltakere på SKUP.
Netflix-stjerner og Buzzfeed-graving
Medier24 møtte Furuly, Heftøy og John Bones i VG-kantina fredag ettermiddag, til de siste forberedelser og gjennomgang før årets konferanse.
De kan se fram til en lang og hektisk helg med en rekke høydepunkter på programmet, som du kan sjekke ut på SKUP.no.
- Vi kan ikke se bort fra at Making a Murderer har gitt en ekstra puff i påmeldingene, sier Furuly.
Han understreker samtidig at det er mange høydepunkter, og peker blant annet på Heidi Blake fra Buzzfeed sitt graveteam. Miljøorganisasjonen Greenpeace skal også fortelle om sine gravejournalister. Og så blir det en rekke kurs og sesjoner, med kombinasjon av praktiske kurs, foredrag, debatter og «Slik gjorde vi det»-sesjoner.
- Har dere sørget for å booke de mest populære sesjonene til de store møterommene? I fjor ble det ganske sild i tønne noen steder...
- Ja - det vil bli kollisjoner og trangt noen steder. Noen rom kommer til å føles små, mens andre kommer til å føles store. Det er nesten umulig å forutse, og handler ikke bare om størrelse, men også teknisk utstyr som er tilgjengelig, sier Jens Egil Heftøy.
Og for dem som synes det kan være vanskelig å prioritere i det store programmet, bekrefter han:
- Det skal være vanskelig å velge!
Minner fra 2015: Her er våre bilder fra fjorårets SKUP:
SKUP-konferansen i Tønsberg 21.-23. mars, Quality Hotell. TAGG gjerne i vei!Alle foto: Gard L. Michalsen,...