På halvannet år har Schibsted fått tre ganger så mange digitale avisabonnenter
Veksten er størst blant de unge, og Netflix og Spotify får deler av æren.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Schibsteds kommersielle direktør Tor Jacobsen sier til Dagens Næringsliv at det kommer inn flere digitale abonnenter enn tidligere, og de er yngre enn tidligere. Mens 70-åringene fortsatt vil ha avisen i postkassen hver dag, vil 20-åringene heller lese nyhetene digitalt.
– Det er en ny, positiv trend for oss å se at unge folk er villige til å betale for å lese innholdet vårt, sier Jacobsen. Han viser til at det allerede er en trend innen musikk, film og TV.
– Der man tidligere lastet ned slikt innhold ulovlig, er man nå villig til å betale fordi løsningene, produktene og den opplevde verdien for kunden er betydelig bedre i dag, sier han.
Jens Barland, som er førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU, synes ikke utviklingen er oppsiktsvekkende.
– Det har lenge vært uttalt at alt skal være gratis på nett, men det er jo ikke sånn. Når Netflix- og Spotify-logikken slår inn blant store kundegrupper, så bidra