Etter høstens utredning ble det onsdag klart hvordan Schibsted organiserer de fire regionavisene framover:
All kommersiell virksomhet knyttet til disse mediehusene samles i én enhet under morselskapet Schibsted Norge.
Redaksjonene opprettholdes som i dag, i egne selskaper, under hver sin sjefredaktør som også tar rollen som administrerende direktør i sitt selskap.
Det vil med andre ord si at Schibsted skiller ut børsen fra katedralen, og fusjonerer den kommersielle virksomheten til en felles enhet mellom Schibsted Norge og mediehusene.
De fire regionavisene består som egne aksjeselskaper, som i dag. Redaktørene Eivind Ljøstad, Lars Helle og Øyulf Hjertenes blir som sin Aftenposten-kollega Espen Egil Hansen nå også direktør i eget hus. Det er imidlertid kun Aftenposten-sjefen som blir en del av Schibsted Norges nye konsernledelse. Se sammensetningen nederst i saken.
– Vi gjør disse endringene først og fremst for å øke farten i utviklingen av nye produkter og tjenester til abonnentene og annonsørene våre, sier Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge.
– Det har vært viktig for oss å lage en ubyråkratisk og effektiv organisasjon, der alt ansvar er tydelig plassert. Dette er en naturlig videreutvikling av det samarbeidet vi har bygd mellom disse mediehusene i flere år, sier Munch.
Jacobsen og Tveitnes blir direktører
Tor Jacobsen, som i dag er produkt- og lesermarkedsdirektør i Aftenposten, blir en sentral brikke i den nye organisasjonen: Han blir kommersiell direktør for Schibsted Norges fire regionaviser. Det inkluderer både annonse, produkt og brukermarked.
Jacobsen har blant annet vært direktør i VG mobil og nå sist i Aftenposten.
I tillegg til redaksjonene og den kommersielle enheten, så samles fellesfunksjoner som økonomi, HR, trykk og distribusjon under en nyopprettet COO-stilling. Denne skal fylles av nåværende direktør i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, Siv Juvik Tveitnes.
- En viktig del av denne lederens ansvar blir å arbeide med effektivisering og optimal bruk av ressursene, heter det i meldingen.
- Vi har vært opptatt av å bygge en organisasjon som forener behovet for samordning og større fart, med det brennende engasjementet for hvert enkelt mediehus og merkevarene. Dette løser vi ved sterk lokal tilstedeværelse i sentralt organiserte enheter, sier Juvik Tveitnes i pressemeldingen. Hun har også ledet prosjektgruppen som utredet modellen.
Hanne Bryntesen Finstad blir strategi og prosjektdirektør, med ansvar for utvikling og oppfølging av konsernstrategien i hele Schibsted Norge.
30-åringen har det siste halvannet året arbeidet som prosjektleder med ansvar for konsernstrategi, og kommer fra konsernets eget trainee-program. Finstad blir også rådgiver for Schibsted Norges konsernsjef Didrik Munch.
Schibsted Norges ledergruppe…
…kommer etter organisasjonsendringen for abonnementsmediehusene til å bestå av:
CEO: Didrik Munch
Adm.dir. FINN: Sondre Gravir
Sjefredaktør og adm.dir VG: Torry Pedersen
Sjefredaktør og adm.dir. Aftenposten: Espen Egil Hansen
Kommersiell direktør for Schibsted Norge Abonnementsmediehus: Tor Jacobsen
COO Schibsted Norge: Siv Juvik Tveitnes
Strategi- og prosjektdirektør Schibsted Norge: Hanne Bryntesen Finstad