Resultatrapporten for 1. kvartal fra Schibsted forteller om stadige utfordringer for avisbransjen:
Om de norske mediehusene, inkludert både VG og de fire abonnementsavisene, kan vi lese om en solid nedgang i papirannonser på hele 19 prosent første kvartal.
Det sørger for at de norske mediehusene leverer en EBITDA-margin på fem prosent, mot sju prosent første kvartal 2014. Avisene leverer nå en samlet EBITDA på bare 68 millioner kroner første kvartal, av en omsetning på 1,465 milliarder.
Se tabeller nederst i saken.
Annonseinntektene faller som nevnt voldsomt både for VG og abonnementsavisene. Verdt å merke seg i rapporten er at VG nå stanger i taket også digitalt, kan vi lese i rapporten.
Inntektene fra nettet falt med 6 prosent på grunn av turbulensen som har oppstått i et nettannonsemarked i endring. VG deltok ikke i programmatic-kjøp i januar og klarte ikke å oppnå en årsavtale med en stor annonsør.
For øvrig kan vi lese at opplagstallet for abonnementsavisene nå er på vei ned igjen, etter en positiv effekt av «komplett»-abonnement i 2014.
- Opplagstallet for ukedager falt med 1. kvartal 2015, heter det i rapporten.
I presentasjonen fra Schibsted beskriver konsernsjefen mediehusenes prestasjoner slik:
- Våre mediehus fortsetter å levere prisvinnende journalistikk og bygger videre på sitt sterke digitale fundament. Inntektene fra nett øker, men det raske fallet i papirannonser gir likevel lavere lønnsomhet enn i fjor. Svaret vårt er digital produktutvikling kombinert med enda større fokus på kostnadsbevissthet. Schibsted Growth fortsetter å investere i dyktige gründere for å utvikle nye onlinetjenester som gjør folks hverdag enklere, sier Rolv Erik Ryssdal.
Halv milliard i EBITDA
Men nær sagt som vanlig sørger pengemaskinen rubrikk for at Schibsted leverer fortsatt gode tall. EBITDA for hele Schibsted Media Group ASA var 1. kvartal 2015 på 502 millioner kroner, dog 49 millioner lavere enn tilsvarend eperiode i fjor. EBITDA-marginen er på 14 prosent, mot 15 prosent i fjor.
Inntektene for online rubrikk økte med 13 prosent første kvartal, og særlig det franske markedet leverer suverent: Med en EBITDA-margin på 71 prosent (!) og et driftsresultat på 30 millioner av en omsetning på 42,9.
Finn leverer også godt på nivå med i fjor, og til tross for «gratismodellen» for Torget har inntektene nå begynt å øke igjen fra 371 til 373 millioner kroner. EBITDA for Finn.no var på 40 prosent 1. kvartal, mot 42 prosent i fjor.
Schibsted-sjef Ryssdal sier dette om første kvartal:
- Veksten i online rubrikkvirksomheten fortsatte i 1. kvartal 2015. Jeg er spesielt glad for å se den fine utviklingen på viktige europeiske markeder som Frankrike, Spania og Italia. Veksten i disse virksomhetene skyldes både ekspansjon i onlinemarkedene og ikke minst den flotte gjennomføringen som teamene våre står for. Vi vinner markedsandeler på mange områder. Ett eksempel er det franske markedet for eiendomsannonser, der vi nå gradvis begynner å dra fordel av vårt nye frittstående tilbud til eiendomsmeglere, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.
Kjøper videre
Før skatt leverer Schibsted Media Group et resultat på hele 846 millioner kroner pluss, mot 101 millioner i fjor. Dette er påvirket av positive engangseffekter, som samarbeidsavtalen med Napsters på rubrikk i flere markeder - og salget av Aspiro (Wimp).
Schibsted fortsetter som varslet å vokse gjennom både vekst og oppkjøp: I dag varslet konsernet at de har lagt inn bud på den svenske eiendomsmarkedsplasset Hemnet.