
(Hotel) Norge, 2015: Radisson ba tvitrer om å fjerne kritisk melding på «deres» hashtag
Nå legger hotellsjefen seg flat.
Store og små bedrifters atferd i sosiale medier blir stadig gjenstand for diskusjon i sosiale medier og bransjefora - særlig når man bommer.
Det skjer med jevne mellomrom, men det er sannelig ikke ofte en så stor bedrift som Radisson-kjeden bommer slik de gjorde denne helga i Bergen.
Fadesen begynte med at tvitrer og student Ole Bjarkøy la ut følgende melding på instagram og twitter, som kritikk mot såkalt «fiendtlig arkitektur» til hinder for at mennesker kan sitte, ligge eller sove på benker og utemøbler:
#FiendtligArkitektur i #Bergen, takket være @HotelNorgeBGO @ Radisson Blu Hotel Norge https://t.co/vVcNrAVjm7
— Ole-Chr. Bjarkøy (@olebjarkoy) July 24, 2015
#FiendtligArkitektur i #Bergen, takket være @HotelNorgeBGO Et bilde publisert av Ole-Christian (@olebjarkoy)
Hvorpå hotellet repliserte slik på twitter:

Dette førte naturlig nok til solid kritikk i sosiale medier, som disse meldingene:
Og DER oppdaget @HotelNorgeBGO hvordan Twitter fungerer. Og vips var tweeten slettet. #FiendtligArkitektur
— Steve K. S. (@stevekspo) July 25, 2015
@MEDIABLIKK Vi får tolke det sånn at @HotelNorgeBGO synes #FiendtligArkitektur er OK, men #FiendtligeTweets er over streken? #Proporsjon — h3st (@h3st) July 25, 2015
Hotel Norge i Bergen vil sensurere Twitter. @HotelNorgeBGO pic.twitter.com/UftxHk2rAz
— Mediablikk (@MEDIABLIKK) July 25, 2015
Hotel Norge fjernet ganske raskt sitt opprinnelige svar, og la lørdag ut en slags selvkritikk på twitter:
@MEDIABLIKK Vi beklager tolkningen av eierskap av #. Vi følte ordet fiendlig var unødvendig brukt. Vi ønsker alle en fin sommer videre. — Hotel Norge Bergen (@HotelNorgeBGO) July 25, 2015
Men ikke før Bergens Tidende grep fatt i saken, la hotellet seg ordentlig flat. Slik kommenterte hotellsjef Per Paulsen saken overfor BT.no lørdag kveld:
- Vedkommende som skrev dette på Twitter har beklaget beskjeden han ga studenten, og det var ikke ment som en sensurering av en ytring. Det skyldes en misforståelse av selve bruken av Twitter.
Ole-Christian Bjarkøy, som studerer digital kultur, kommenterer saken slik overfor BT:
- Du kan si Hotell Norge er selv skyld i hvorfor debatten på Twitter tok av, når de forsøkte å sensurere meldingen, sier bergensstudent Ole-Christian Bjarkøy, som til vanlig studerer digital kultur ved Universitetet i Bergen.
Forøvrig melder BT at hotellet nå vil vurdere å fjerne de kritiserte piggene utenfor hotellet.
Og i sosiale medier har Bjarkøy meldt om en emosjonell forsoning med Hotel Norge:
Du er likevel vakker i kveld, @HotelNorgeBGO. La oss ikke gå til sengs som uvenner :*