Radio slår Spotify: Det er på radioen folk flest oppdager ny musikk de virkelig liker

Men for de aller yngste er det ikke slik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Radioen slår Spotify og andre strømmetjenester når det gjelder hvor vi oppdager ny musikk, viser en ny undersøkelse.

To tredeler av de spurte sier at det var på radio de sist oppdaget en sang de virkelig likte, viser en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av rettighetsorganisasjonen TONO.

Personer mellom 17 og 65 år oppdager ny musikk på radio, viser undersøkelsen.

– Det er kanskje overraskende for mange, med tanke på at radioen etter hvert har fått mange konkurrenter, sier kommunikasjonssjef Willy Martinsen i TONO.

For personer mellom 12 og 17 år er det imidlertid strømmetjenester eller tips fra venner som er den viktigste kilden til ny musikk.

– Radio spiller nok generelt en viktigere rolle for dem over tretti enn for dem under, fordi radio kanskje er noe man typisk lytter til når man er på jobb eller i bilen til og fra arbeidsplassen, sier Martinsen.

En tidligere undersøkelse fra selskapet viser at åtte av ti nordiske internettbrukere i alderen 15 til 65 år, i alt 13,8 millioner mennesker, benytter tjenester som YouTube, Spotify, WiMP eller iTunes til å høre på musikk.

Powered by Labrador CMS