- Sosiale medier er de minst viktige kanalene for velgerne

Politikere satser på Facebook og Twitter, men det betyr lite for dem som skal stemme.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Oslo (NTB): Mens lokalpolitikerne satser for fullt på sosiale medier, spiller aktivitet på Facebook og Twitter liten rolle for velgerne.

Ifølge en studie fra 2013 bruker folk heller TV og aviser når de skal skaffe seg informasjon i valgkampen, skriver Klassekampen.

– Det er en konflikt mellom hvor mye oppmerksomhet politikerne gir sosiale medier, og hvor lite viktige sosiale medier er for folk når det gjelder informasjon i valgkampen, sier Rune Karlsen, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

I undersøkelsen oppgis sosiale medier som den minst viktige informasjonskilden for folk. 72 prosent svarte at Facebook var uviktig som informasjonskanal i valgkampen, mens hele 90 prosent mente det samme om Twitter. Undersøkelsen er gjort i forbindelse med den store valgstudien som ble publisert forrige uke.

– Velgerne prioriterer fortsatt de tradisjonelle kanalene når de skal orientere seg om politiske saker og partier, og innhold fra TV og aviser spres også i sosiale medier, sier Karlsen.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS