Kutter 350 millioner kroner for å møte den digitale framtida. Tilbyr alle ansatte å søke sluttpakker

- Vi må kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen vi er i gang med, sier TV 2-sjef Olav Sandnes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2 varsler kutt på 350 millioner kroner fram mot 2020.

Konkrete tiltak vil bli varslet i midten av september, får NTB opplyst. Alle ansatte vil få tilbud om å søke om sluttpakker.

Under allmøtet på TV 2s hovedkontor i Bergen tirsdag ettermiddag, la kanalens ledelse fram sine planer for framtida.

I en melding fra kanalen, kommenterer TV 2-sjef Olav Sandnes den framtidige strategien slik: 

- Tiden for gradvise endringer i bransjen er over og tiden for gradvise endringer i TV 2 vil også være ved veis ende. Nå handler det om å ruste oss best mulig for videre vekst, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes.

I meldingen bekrefter Sandnes planene om å løfte fram TV 2 Sumo som et stadig viktigere produkt: 

- TV 2s viktigste oppgave er å fortsette å skape innhold som våre seere vil ha. Samtidig må vi styre transformasjonen mot en fullverdig digital TV-virksomhet der TV 2 Sumo tar en langt større plass enn i dag. For å klare dette må vi være rustet til å møte behov og forventninger hos fremtidens seere, brukere og reklamekunder.

Bekrefter kutt på 350 millioner kroner

TV 2-sjefen peker på at grunnlaget for suksess handler om «evnen til å skape eller sikre innhold som norske forbruker opplever som unikt». 

- Vi må også sikre at vi er drivende i den raske utviklingen av både kundeadferd, teknologi og nye digitale produkter. For å klare det må vi være tydelige i våre prioriteringer og ta noen tøffe valg, sier Sandnes.

Han bekrefter i meldingen planer om kostnadskutt og en såkalt «lønnsomhetsforbedring» på 350 millioner kroner fram mot 2020. 

- Vi har identifisert et behov for en lønnsomhetsforbedring i TV 2 på 350 millioner kroner frem mot 2020. TV 2 er akkurat nå i for høy grad satt opp for det TV-markedet vi har vært en del av, ikke det TV-markedet vi skal gå inn i.

- Vi blir nødt til å se på hvordan vi kan øke effektiviteten over hele virksomheten. Vi må kutte kostnader for å investere i godt innhold og kritisk journalistikk og fortsette den digitale ekspansjonen vi er i gang med. Hvordan en omorganisering vil se ut og selve omfanget av bemanningsreduksjoner er ikke identifisert enda, men vi velger allerede i dag å informere om at de som ønsker en sluttpakke vil få mulighet til å søke om dette, sier Sandnes. 

Varslet tøffere framtid etter gode tall

Ifølge Nettavisen var det i forkant fryktet at allmøtet blir blodrødt, og at det varsles store kutt. 

Klubbleder Henrikke Helland kan ikke overfor BT.no i forkant av møtet si noe om hvor omfattende konsekvensene for de ansatte blir:

- Det kan jeg ikke utdype nå. Det jeg kan si er at Prosjekt 2020 i utgangspunktet ikke er et nedbemanningsprosjekt, men en strategiplan for TV 2 fremover, i et mediemarked som er krevende.

Da TV 2 la fram gode 2015-tall tidligere i år, varslet TV 2-sjef Olav Sandnes en tøffere tid i vente: 

– Både 2016 og framover forventer og opplever vi at det er en endring i mediekonsumet, som gjør at også vi må endre oss. Og da må vi endre forretningsmodellene, som har vært gode for tradisjonelle TV-aktører, sa han til Medier24 da. 

Medier24 kommer tilbake med mer tirsdag ettermiddag. 

Powered by Labrador CMS