Oslo (NTB): TV 2 er fornøyd med OL-starten. På åpningsdagen endte kanalen med en dagsandel på 38,5 prosent.
På det meste var 700.000 seere innom håndballkampen mellom Brasil og Norge. 597.000 fulgte hele kampen som endte med norsk tremålstap.
Landeveisrittet i sykling fikk også solide tall med 403.000 i snitt. Under innspurten var over 600.000 seere innom TV 2s hovedkanal. På lekenes første dag var TV 2 Sportskanalen landets tredje største.
Sportssjef Vegard Jansen Hagen i TV 2 er naturlig nok fornøyd:
– Sommer-OL i Rio er TV 2s største satsing noensinne med over 3200 timer direktesendt sport. Derfor er det inspirerende for alle involverte at vi får en god start med sterke seerandeler.
- Med opptil 40 samtidige øvelser er det et enormt apparat i sving for å håndtere all den fantastiske idretten, sier han.
Slik var OL-starten - sjekk seertallene gjennom helga:
Lørdag:
Åpningsseremoni (fra 01.00): 118.000 seere (andel 45,9% i P12+ og 46,9% i P20-49)
Åpningsseremoni (reprise 09.30): 198.000 seere (andel 58,1% i P12+ og 45,7% i P 20-49)
Håndball Brasil – Norge (14.20): 597.000 seere (andel 78,2% i P12+ og 78,7% i P20-49)
Roing (16.30): 389.000 seere (andel 56% i P12+ og 50% i P20-49)
Sykkel landevei (fra 17.00): 403.000 seere (andel 40,9% i P12+ og 34,7% i P20-49)
21-Nyhetene: 426.000 seere (andel 35,4% i P12+ og 31,8% i P20-49)
Studio med turn (21.25): 309.000 seere (andel 25,6% i P12+ og 23,3% i P20-49)
Dagsandel TV 2: 38,5% i P12+ og 35,3% i P20-49)
Dagsandel TV 2 Sportskanalen: 5% i P12+ og 5,7% i P20-49
Dagsandel TV 2 Reklame-TV: 51,5% i P12+ og 50,2% i P20-49)
Søndag:
Håndball Sverige-Tyskland (16.25): 205.000 seere (andel 30,5% i P12+ og 19,7% i P20-49)
18.30-nyhetene: 358.000 seere (andel 35,9% i P12+ og 25,6% i P20-49)
Håndball Danmark – Argentina (19.30): 227.000 seere (andel 17,1% i P12+ og 16,3% i P20-49)
21-nyhetene: 395.000 seere (andel 28,7% i P12+ og 22,7% i P20-49)
I kveld med Ingrid (21.40): 344.000 seere (andel 26,0% i P12+ og 24,3% i P20-49)
Turn (22.25): 233.000 seere (andel 24,1% i P12+ og 24,3% i P20-49)
Dagsandel TV 2: 25% i P12+ og 23,2% i P20-49
Dagsandel TV 2 Sportskanalen: 6,6% i P12+ og 4,5% i P20-49
Dagsandel TV 2 Reklame-TV: 42% i P12+ og 40,2% i P20-49