Forrige uke kom flere store og små nyheter om bevegelser i den digitale annonseverden - både på endringer og nye aktører i landskapet.
Her er en liten oppsummering på noen av nyhetene:
Amedia skroter Cxense og bytter til nugg.ad
Fra Norge har Cxense de seneste åra bygget seg stor på personalisering av både innhold og annonser - med kunder verden rundt.
Men nå forlater en av de store norske kundene selskapet: Amedia varslet forrige uke at konsernet nå bytter plattform for digital annonsehåndtering til nugg.ad. Selskapet var i sin tid eid av Deutsche Post, og eies i dag av Zalando Media, med hovedkontor i Berlin.
I Norge bruker blant andre Startsiden programvaren, det samme gjør internasjonale aktører som Axel Springer, BBC, Microsoft og Berlingske Media.
Amedia vil nå benytte nugg.ad som plattform for både programmatisk og manuelt annonsesalg.
Og konsernet varsler nå langt mer personalisering også når det gjelder annonser - basert på konsernets solide tilgang av påloggede brukere:
- Med nugg.ad og vår 1.partsdata fra aID så skal vi bli langt bedre på målrettet reklame, det vil si stadig bedre nøyaktighet for å treffe målgruppen i ulike situasjoner. Det betyr at vi skal gi annonsørene ytterligere merverdier, sier digital direktør Lars Hordnes i en melding om byttet.
Opera kjøper AdQuota og går inn i Norden. Vi bli størst på mobilreklame
Annonsenettverket Opera Mediaworks, et datterselskap av det norske Opera Software ASA, har nylig overtatt det danske annonselskapet AdQuota.
Mediaworks har ikke tidligere vært tilstede i Norden, men ved å overta AdQuota satser man sterkt også her:
- Vi satser på å bli den ledende mobile annonseplattformen i Skandinavia, sier Opera om overtakelsen.
Med AdQuota får Opera Mediaworks kontorer i København, Oslo og Stockholm.
Samtidig har Opera Mediaworks inngått avtale med LinkedIn om å bli offisiell partner for LinkedIns «marketing solutions» i hele Skandinavia.
PS! Opera Software kan snart få priser for sin mobilteknologi, og er i disse tider nominert til tre priser i Globile Mobile Awards, «mobilverdenens Oscar». Prisene deles ut i Barcelona i slutten av februar. Totalt er det 285 nominerte til mer enn 40 priser i åtte kategorier.
RadiumOne etablerer seg i Norge - Ketil Øye blir sjef for den norske satsingen
Annonsetechselskapet RadiumOne melder at de etabelrer seg i Norge, og fortsetter dermed sin internasjonale ekspansjon.
Selskapet er sju år gammelt, og har base i San Franscisco, med kontorer i USA, Canada, Europa og Asia.
- Norge er et av verdens mest avanserte digitale annonsemarkeder, og et nøkkelvalg i vår internasjonale ekspansjon, sier Europa-direktør Rupert Staines om den norske etableringen.
Den norske satsingen skal ledes av Ketil Øye, som har erfaring fra selskaper som DoubleClick, Nettavisen og AdForm.