Her kommer presseekspertene ut fra Resett-møte hos NTB: Kalt inn etter bekymringsmelding
Ansatte i NTB frykter at kunder som Resett vil kunne rive ned troverdigheten til journalistikken deres: – Må være regler for publisering av NTBs stoff, sier klubbleder.
Flere i norsk presse var torsdag samlet til møte med NTB torsdag for å gi råd – og diskutere – hvordan nyhetsbyrået skal forholde seg til at kunder som ikke er omfattet av presseetikken, blant dem nettstedet Resett.
Sjefredaktør Mads Yngve Storvik og nyhetsredaktør Sarah Sørheim i NTB tok imot advokat Jon Wessel-Aas, generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening og advokat Knut Skaslien i Norsk Journalistlag i lokalene i Langkaia 1 i Oslo sentrum.
Også NJ-klubbleder Grethe Brandsø i NTB var til stede på møtet.
På vei ut av NTBs lokaler vil verken Wessel-Aas, Jensen eller Skaslien si noe om hva de konkret snakket om på møtet.
– Det får du ta med NTB, sier Jensen i en kort kommentar.
Kort tid etter kommer også NJ-advokat Knut Skaslien.
– Jeg har vært her som rådgiver, sier han på vei ut av NTBs lokaler.
Klubben har sendt bekymringsmelding
Bakgrunnen for møtet er en bekymringsmelding, som NJ-klubben i NTB har sendt til ledelsen i midten av mai.
I den etterlyste de blant annet tydeligere retningslinjer for hvordan kunder som ikke er regulert av pressens selvdømmeordning kan bruke journalistikken NTB produserer.
De skriver blant annet:
«Om presseetiske feil begås av journalister/redaktører underlagt VVP (Vær varsom-plakaten red.anm.), kan de dessuten klages inn til PFU (Pressens Faglige Utvalg red.anm.) og felles for feil/misbruk, med de konsekvenser det får. Dette gjelder ikke blogger, foreninger, politiske kampanjer e.a. ikke-redaksjonelle publisister og kunder uten NR/VVP-tilhørighet, og vi ber derfor ledelsen vurdere (flere) egne retningslinjer for bruk (ev ikke bruk) av NTBs journalistikk i slik sammenheng og kontekst».
Tidligere har klubbleder Grethe Brandsø vært klokkeklar på hva hun tenker om at alternative nettsteder, som for eksempel Resett, benytter seg av store mengder NTB-stoff.
NTBs sjefredaktør Mads Yngve Storvik er fornøyd med utfallet av møtet, og forteller at de nå ser på ulike løsninger for hvordan de bedre kan regulere det, men avviser blankt at de vurderer å begrense eget kundegrunnlag til å kun omfatte medier som er regulert av pressens selvdømmeordning.
– Vi kommer aldri til å gå inn og si at vi vurderer et kundeforhold ut fra et smaksperspektiv. Det sporet vi jobber etter nå er å bli tydeligere på et skille mellom de som er med i PFU og de som ikke er med i PFU, sier Storvik til Medier24.
Han sier at fremveksten av nettsteder som ønsker å fremstå som aviser har tvunget fram et slikt møte.
– Vi har lenge hatt diskusjon knyttet til det at vi er en leverandør av nyhetsstoff til både det etablerte mediemarkedet, men også organisasjoner som ikke er omfattet av pressens selvdømmeordning, sier han og fortsetter:
– Dette er en debatt som på mange måter har eskalert, fordi vi har fått en fremvekst av nettsteder som utgir seg å være publisister, men som ikke er omfattet av pressens selvdømmeordning, sier Storvik.
Han understreker samtidig at dette på ingen måte er en enkel diskusjon – og at det er viktig at man lander riktig når det kommer til egne prinsipper.
– Som i alle presseetiske diskusjoner, blir ofte veien til mens man går. I veldig mange tilfeller er det snakk om skjønn, og ikke absolutter. Utfordringen er å gjøre dette til å ikke være en skjønnsmessig diskusjon. Der synes jeg vi fikk mange gode innspill i dag, sier han.
Diskuterer redigeringsforbud på NTB-saker
Storvik forteller at de på møtet har diskutert ulike løsninger på utfordringene, men at det i avtaleverket mellom kunde og NTB, skal være mulig for byrået å skille mellom kundene som kan felles i PFU – og kundene som ikke kan det – ligger i kortene.
– Vi lager et skille mellom de som er med – og de som ikke er med i pressens selvdømmeordning, sier Storvik.
Storvik understreker imidlertid at kundene som ikke er omfattet av pressens selvdømmeordning, skal behandles likt.
– Uavhengig av hvilke aktører vi snakker om her, lager vi ikke ett sett regler for noen, og ett sett regler for andre, om vi for eksempel skulle ha en antipati mot dem. Det må være samme regler som gjelder for alle, enten du er DNB, Resett eller Sophie Elise, om hun skulle finne på å ville bli kunde, sier Storvik.
Han understreker at de er tidlig i prosessen, og at de ikke kommer til å lande på noe konkret før tidligst etter sommeren.
– Vi har ikke konkludert, men forslag vi har diskutert er at kunder som ikke er omfattet av presseetikken ikke har anledning til å redigere i vårt stoff overhodet, eller at stoffet vårt må være enda tydeligere merket, sier han.
Storvik forteller at om lag 13 prosent av NTBs omsetning kommer fra det de definerer som «ikke-medier».
Hva gjør man med kommentarfeltet?
Det har tidligere vært uttrykket bekymring, blant annet fra NJ-klubben i NTB, knyttet til stemningen i kommentarfeltet på en rekke nettsteder som er NTB-kunder.
«At NTBs journalistikk brukes som ragebait/generator for trakassering og hatefulle ytringer av publisist eller i kommentarfelt hos denne, eller at journalister henges ut (...) kan neppe sies å ivareta byråets samfunnsansvar», står det i bekymringsmeldingen.
Storvik sier en av løsningene man har diskutert når det kommer til dette, er å legge inn i avtaleverket at «ikke-medier» skal skru av kommentarfeltet på NTB-saker.
– Et annet forslag kan være å si at på NTB-saker publisert hos «ikke-medier», ikke skal ha kommentarfelt, sier han.
Han peker samtidig på at det er utfordringer knyttet til dette, blant annet at det ikke blir en slutt på hets og trakassering i kommentarfelt, men at debatten flytter seg til andre fora.
Klubben: – En god start
Medier24 snakker med klubbleder Brandsø rett etter at møtet er ferdig. Hun er fornøyd med at ledelsen har kommet klubben i møte på en rekke av deres bekymringer.
– Møtet var en god start på det som forhåpentligvis blir en god løsning. Vi opplevde det som konstruktivt, men vi har ingen tydelig framdriftsplan, sier hun til Medier24.
(saken fortsetter under bildet)
Hun er opptatt av å understreke at dette møtet ikke utelukkende handlet om Resett, men om alle kunder som ikke er underlagt presseetikken – og at dette ikke handler om hvem som skal få være kunde, men reglene man har for publisering av stoff.
– Vi har aldri sagt at Resett eller andre ikke skal være kunde, men det må være regler for publiseringen av NTBs stoff, sier hun.
Hun er glad for at ledelsen ønsker å finne en løsning som fungerer for alle parter, og hun håper de kommer til å lande på gode løsninger, som både ivaretar ytringsfriheten og NTBs journalistiske integritet.
– Jeg opplever at både vi og ledelsen er opptatt av å verne om vår integritet som troverdig nyhetstjeneste, sier hun.
– Et bredt nyhetstilbud
Resett, og redaktør Helge Lurås, er en av NTB-kundene som vil bli rammet om NTB innfører endringer på avtalene mellom NTB og «ikke-medier» basert på om man er underlagt pressens selvdømmeordning eller ikke.
Han sier til Medier24 at han så langt ikke har fått noen tilbakemeldinger fra NTB på at de ikke er tilfreds med måten de redigerer tekstene deres på, og stiller seg dermed noe uforstående til at et redigeringsforbud på NTB-saker for «ikke-medier» er oppe til diskusjon.
– Vi har vært kunde av NTB i snart to år, og de har ikke hatt noen klager på hvordan vi har redigert stoffet deres. Det eneste vi har gjort – som mange andre også gjør – er å endre overskrifter, men ikke utover det er belegg for i artikkelen, sier Lurås til Medier24.
Han håper NTB også i fremtiden vil beholde prinsippet om likebehandling av kundene sine.
– NTB har nærmest monopol på en viss type nyhetsformidling i Norge. De har hatt en prinsipiell holdning rundt dette til nå, og ikke gitt etter for presset fra Resetts kritikere om å forskjellsbehandle oss og andre kunder. Det håper jeg de fortsetter med, sier Lurås.
– Kan ikke la tilfeldige fagforeninger bestemme
Han mener at å tegne opp et skille mellom kunder, basert på hvem som kan felles i PFU og ikke, på ingen måte er holdbart. – Men kan ikke på generelt grunnlag innføre ulike regler for ulike kunder, basert på noe så tilfeldig som om man følger presseetikken og ikke. Vi skriver på våre sider at vi følger presseetikken, men er nektet adgang til pressens selvdømmeordning, ved at redaktørforeningen nekter meg medlemskap hos dem, sier han og fortsetter:
– Det må innebære like konkurransevilkår, og at man ikke lar tilfeldige fagforeninger, som for eksempel redaktørforeningen, bestemme kommersielle forhold i Norge, sier Lurås.
Han håper at NTB holder på linjen de har holdt på til nå – og mener at det vil være i alles beste interesse. – Vi har mange lesere, og at man skulle ønske å frata de leserne å lese NTB-stoffet hos oss, som er temmelig mainstream journalistikk – det er spesielt. Det vil også bare forsterke påstandene fra våre kritikere om at vi er et ekkokammer. Slik jeg ser det nå det være i alles interesse at også våre lesere også blir eksponert for mainstreamjournalsitikk, sier han.
NTB vil fatte en beslutning om dette over sommeren, ifølge sjefredaktør Storvik.
For ordens skyld: Redaktør Erik Waatland har tidligere skrevet kommentarer om blant annet Resett - som du kan lese her.