Steen Steensen ved OsloMet, Per Edgar Kokkvold og Freddy Kalas. Sistnevnte på scenen under VG-lista 2019. De to første kommer med kritikk av VGs dekning av arrangementet.OsloMet/NTB Scanpix
Presseeksperter kritiske til VGs dekning av VG-lista: – Ligner egenreklame
– Bør merkes, mener etikk-ekspert Per Edgar Kokkvold. Nå tar VG grep og retter.
I en uke før VG-lista ble arrangert fredag 21. juni publiserte hovedarrangør VG totalt 13 saker som omhandlet konserten. Åtte av dem hadde «VG-lista» i tittelen.
Presseekspertene Steen Steensen og Per Edgar Kokkvold reagerer på omfanget av omtalen og at det ikke kommer tydelig nok frem at VG har kommersielle interesser i arrangementet. Det er VGs markedsavdeling som står bak selve VG-lista-arrangementet.
Steensen er instituttleder ved Institutt for journalistikk og mediefag ved OsloMet, og mener det er legitimt at VG dekker VG-lista-arrangementet på Rådhusplassen, fordi det har allmenn interesse. Han legger imidlertid til:
– Så er det et spørsmål om omfanget av dekninga står i stil med betydningen av arrangementet, og her kommer det nok noen kommersielle hensyn inn i bildet som gjør at VG dekker dette mer enn andre gjør, sier Steensen.
– Umiddelbart kan det virke som om omfanget av VGs dekning er større enn sakens betydning, og at VG driver med vel så mye egenreklame som relevant forhåndsomtale av et arrangement med allmenn interesse, legger han til.
VG gjør endringer i sakene
Når Medier24 tar kontakt med VG og konfronterer de med kritikken, retter de artiklene og tydeliggjør overfor leserne at VG har skrevet sakene «basert på redaksjonens egne vurderinger.»
– Vi mener VGs rolle som arrangør er tydeliggjort gjennom navnet på arrangementet, og dette premisset kunne gjerne framkommet i teksten. Vi har derfor rettet dette i sakene vi har publisert fra årets arrangement og legge det som standard framover, så leserne ikke skal være i det minste tvil, sier Rampelys-sjef i VG, Atle Jørstad, til Medier24.
– NRK P3 har et rent redaksjonelt samarbeid med VG om Rådhusplassen og den påfølgende turneen, det er ingen kommersiell interesse i dette for oss. Våre vurderinger gjøres på redaksjonelt grunnlag, sier Bjørn.
Også NRK tar grep fremover:
– Når det er sagt kan vi definitivt presisere samarbeidet mellom VG og NRK i rulleteksten, og vil gjøre det fremover.
– Problematisk journalistikk
Mangeårig generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, er blant dem som mener VG burde ha merket sakene – og reagerer også på omfanget:
– Arrangementet har fått stor oppmerksomhet i andre medier, så det er ikke kritikkverdig at det blir omtalt. Det er mengden som er interessant her.
– Burde en ha merket det på et vis?
– Det burde en ha gjort. Særlig bør en vise åpenhet om ting som kan reise spørsmål om integritet. En burde helt klart opplyse om bindingene, sier Kokkvold.
– Jeg kan ikke si noe annet enn at dette er problematisk journalistikk. Jeg vil vise til Vær varsom-plakaten kapittel 2, som handler om integritet og troverdighet, sier Per Edgar Kokkvold.
Her er punktene fra VVP:
2.2: Redaktøren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet, integritet og troverdighet (...)
2.3: Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.
2.6: Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame (...)
2.7: Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame (...)
2.8: Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon
(Medier24 har kun tatt med utdrag fra de ulike punktene. Les hele VVP her)
Mer konkret peker han på følgende punkter: 2.2, 2.3, 2.6, 2.7 og 2.8.
– Normalt må de ha godkjenning fra en berørt part, men det trenger en ikke i slike saker. Her er det ukomplisert å bringe det inn, sier Kokkvold.
VG: – Ganske moderat
Rampelys-sjef Atle Jørstad i VG mener det er helt naturlig at VG omtaler et arrangement som VG-lista redaksjonelt.
– VG-lista er en av Skandinavias største gratiskonserter for unge mennesker. Det er utelukkende nyhetskriterier som ligger til grunn når vi omtaler konserten, sier han til Medier24.
Han mener VGs dekning av VG-lista ikke er overdimensjonert, om man sammenlikner med lignende arrangementer:
– Vårt klare mål er å være best på underholdningsnyheter i Norge, og da skal vi ha en bred dekning av alle store hendelser og underholdningskonsepter. VG dimensjonerer ikke nyhetsdekningen av denne konserten noe annerledes enn andre store hendelser innenfor underholdningsfeltet.
– I mange år har VG hatt en massiv dekning fra uke til uke på for eksempel TV 2-programmet Skal vi Danse eller NRKs Stjernekamp – med liveoppdateringer, terningkast, forhåndsomtale og nyheter både før, under og etter. VGs dekning av VG-lista er i den sammenheng ganske moderat.
Legger inn presisering
Sakene som omhandler VG-lista er nå rettet med følgende setning nederst:
«Mediehuset VG er arrangør av VG-lista. VGs redaksjonelle dekning av arrangementet er basert på redaksjonens egne vurderinger».
Det er VGs markedsavdeling som sammen med NRK arrangerer konserten, og Jørstad understreker at det redaksjonelle ikke har sammenheng med det kommersielle.
– VGs rolle som arrangør av konserten påvirker derimot ikke den redaksjonelle omtalen. Sakene som skrives om konserten, vurderes og jobbes ut av Rampelys-avdelingen og dette skjer helt uavhengig av arrangørrollen, sier Jørstad.
En av sakene som har blitt publisert har navnet «Dette må du vite om VG-lista», og inneholder informasjon om alt fra tidspunkt for innslipp i Golden Circle til kart over området.
– Det er et stort informasjonsbehov rundt konserten og derfor vurderte VG at det var redaksjonell verdi i saken «Dette må du vite om VG-lista», understreker Jørstad.