Slik tenker TV 2, TVNorge og NRK om YouTube fremover. Fra venstre: TV2.no-sjef Derek A. Bjølgerud, markedssjef i Discovery Networks Norge, Katrine Rabben og NRK.no-sjef Hildegunn Soldal.

Vokser kraftig:

Dette tenker sjefene i TV 2, TVNorge og NRK om satsingen på YouTube

De har millioner av følgere på YouTube, men strategiene er forskjellige.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Sortert etter visninger ligger TVNorge på tredjeplass på listen over de 250 største YouTube-kanalene i Norge, ifølge Socialblade.

TVNorge er ikke den eneste kanalen som vokser på YouTube – blant norske medier er blant annet NRK, TV 2 og VGTV også på listen.

TVNorges YouTube-kanal ble startet for 12 år siden og inneholder korte klipp fra TV-kanalen.

De har i skrivende stund 1,8 millioner abonnenter, og den mest sette videoen er ‹‹Ylvis – The Fox›› med 848 millioner visninger. 

– TVNorges YouTube-kanal ble for alvor populær med Ylvis' The Fox, som jo opprinnelig var programinnhold fra «I kveld med Ylvis». Vi har mange unge følgere, men mange av dem bor utenfor Norge, og er i så måte ikke like verdifulle for oss med tanke på profilering av det norske innholdet vårt, sier markedssjef Katrine Rabben i Discovery Networks Norge og fortsetter:

Markedssjef i Discovery Networks Norge, Katrine Rabben. Foto: Privat.

– Hovedformålet med vår tilstedeværelse på YouTube er å gjøre innholdet vårt kjent, bygge «brands» og trekke seere til primærkanalene våre lineært og digitalt. 

Humor går best 

Rabben understreker at alt avhenger av å ha det riktige innholdet, men at humor er det som går betydelig best. I tillegg så gjelder det å finne innhold som har potensial for å oppnå en betydelig rekkevidde. 

– Vi etterstreber kontinuitet i volum og publiseringstidspunkt. Vi skal heller ikke underslå verdien av å optimere SEO (søkemotoroptimalisering) og «thumbnails» for å få fordel av YouTube sine algoritmer.

TVNorge har en klar publiseringsstrategi som legger en føring for hvilken type innhold de publiserer:

– Vi har også mål for antall publiseringer per måned. Når vi velger innhold, er det basert på ulike prioriteringer, for eksempel hvilke programmer som har premiere den uken, hvordan vi tror klippene vil gjøre det på YouTube, er programmet en prioritet for oss, og hvordan det vil treffe målgruppen vår på YouTube, sier Rabben.

NRK P3 er i dag NRKs største YouTube-kanal med nesten 500.000 abonnenter som også ble startet for 12 år siden. Den mest sette videoen har 135 millioner visninger. 

– Hovedmålgruppa skal være på 12–19 åringer – målet er å styrke relasjonen til den målgruppen. På YouTube så handler det om å skape innholdet sammen med brukeren, sier nettsjef Hildegunn Soldal i NRK. 

 

NRK Nyheter ble startet opp for seks måneder siden og er den nyeste YouTube-satsingen til NRK. Kanalen er spesifikt rettet mot 17-åringer og har 4.000 abonnenter hvor den mest sette videoen har 132.000 visninger. 

– Det er mange tredjeparter vi prøver å forstå og bruke riktig slik at vi kan lære av det, men det som er viktig er å prøve å flytte folk tilbake til NRKs egne plattformer, sier Soldal. 

Kommer ikke til å publisere nyheter med det første

TV 2s YouTube-kanal ble startet for fem år siden og har 185.000 abonnenter. Den mest sette videoen til kanalen har 11 millioner visninger.

Det varierer i innholdet som går bra på YouTube-kanalen – alt fra naturfenomener og de største øyeblikkene fra underholdning og talent programmene er blant dem som blir mest sett, opplyser Derek André Bjølgerud, TV2.no-sjef.

– Vi publiserer alt med nyhetsverdi på TV2.no og så ser vi på YouTube som plattformen hvor vi kan nå målgruppen som ikke er på TV2.no ellers. Vi ser jo at trafikken er stor på TV2.no de første dagene og etter hvert går det over til YouTube, sier Bjølgerud til Medier24.

Er det bevisst at TV 2 kun publiserer underholdning eller «lette» nyheter på YouTube-kanalen? 

Derek André Bjølgerud, TV2.no-sjef.

– Det er bevisst på den måten at vi ønsker å beholde kontrollen på konteksten av innholdet vi publiserer på YouTube – og da er det lettere å beholde konteksten for kun underholdning, sier Bjølgerud. 

– Hvis skal publisere nyheter på YouTube må det være et større tiltak vi gjør – og det må være en tett oppfølging av de typer klipp.

Harm og Hegseth på 59ende plass

Harm og Hegseth – VGTV ble startet for to år siden og har nærmere 150.000 abonnenter, hvor den mest sette videoen er ‹‹Mads Hansen – Sommerkroppen›› med 2,6 millioner visninger. 

God Kveld Norge er henholdsvis ferske i YouTube-gamet og startet sin kanal for én måned siden. I dag har kanalen ca. 3400 abonnenter. En sak God Kveld Norge hadde om Emma Ellingsen er foreløpig sett av over 300.000.

Vegard Harm og Morten Hegseth i VGTV. Foto: Handout

Det for for øvrig Alan Walker som tar førsteplassen i å ha den største YouTube-kanalen i Norge. 

Tall fra Kantar Media viser at 67 % av norske 10-11-åringene og 77 % av 12-17-åringene er på YouTube hver dag (2018).

Powered by Labrador CMS