PFU, Pressens Faglige Utvalg.
Foto: Kent Olsen
NRK felt på to punkter i PFU: – Atskillig mer graverende enn inntrykket i starten
Sendingen fra Bjerke travbane brøt med god presseskikk, mener Pressens Faglige Utvalg.
NRK ble felt på punktene 2.3 og 2.8 i PFU etter at de ble klaget inn av pengespillselskapet Kindred Group.
Klagen gjaldt en sending fra Bjerke travbane som ble produsert av Maverix Studios på oppdrag fra Norsk Rikstoto.
Kindred Group mente NRK har brutt god presseskikk på følgende punkter:
- 2.1, om redaktøransvaret
- 2.2, om redaksjonell uavhengighet
- 2.3, om å vise åpenhet om bakenforliggende forhold
- 2.6 – 2.8, om å skille journalistikk fra reklame, kommersielle interesser, skjult reklame og sponsing
Eivind Ljøstad sier at det er veldig spesielt at NRK ikke har opplyst om bindingene.
– Det er fristende å si at NRK har et særlig ansvar for å være supertydelig på dette. De er ikke så kommersielt avhengig av inntekter som oss andre, sier han.
Utvalgsmedlem Gunnar Kagge reagerer på at NRK først i sin replikk ikke skriver at de har fått dette gratis.
– Det er atskillig mer graverende enn inntrykket i starten. Jeg skulle veldig gjerne sett disse avtalene, og håper det blir noe av med de foreslåtte nye reglene for dette, sier han.
Punkt 2.8 i Vær varsom-plakaten har det siste året vært i et utvalg for å vurdere endringer. Utvalget har lagt fram sitt forslag, og det skal tas opp i neste møte i Norsk Presseforbund. Om endringene går gjennom, vil de først tre i kraft neste år.
– Kan føre til spekulasjon
I klagen hevder Kindred Group at flere av de redaksjonelle medarbeiderne og gjester har sterke kommersielle tilknytninger til Norsk Rikstoto, uten at det blir opplyst.
I sitt tilsvar skriver NRK at de erkjenner at det burde blitt opplyst tydeligere om at to av gjestene hadde bindinger til Norsk Rikstoto. De to gjestene er Kjetil Jansrud og prinsesse Märtha Louise.
«Selv om Kjetil Jansrud selv opplyser i sendingen at han har et samarbeid med Norsk Rikstoto, burde denne bindingen vært tydeliggjort bedre overfor publikum. Men en svikt i rutinene for sendingen gjorde at dette ikke skjedde», skriver NRK.
Ingrid Rosendorf Joys mener dobbeltrollen føler til spekulasjoner.
– Det at det kan føre til spekulasjon er nesten hevet over enhver tvil.
Utvalgsleder Anne Weider Aasen understreker at det skal være mulighet for mediehus å publisere ting som de selv ikke har publisert.
– Det avgjørende er at man er åpen om hvem som har produsert, sier hun.
Det samme med gjester.
– Det viktige er at man er åpen om det, kommenterer hun.
– Skal være åpenbart
NRK skriver i sitt tilsvar at det burde blitt opplyst at sendingen var produsert av Maverix Studios på oppdrag fra Norsk Rikstoto.
NRK mente at de hadde fullt redaktøransvar for sendingen og at den var journalistisk motivert, og avviser at sendingen utgjør en sammenblanding av reklame og journalistikk.
Ellen Ophaug påpeker at siden de ikke har fått sett avtalene knyttet til sendingen, er det vanskelig å se hele bildet.
– Det at de i tillegg skriver at de fikk dette gratis, vil andre kalle content marketing, sier hun og legger til:
– Det skal være åpenbart, hva som er finansiert. Det er det på ingen måte i denne saken. Dette er opprørt hav, for å si det mildt.
Utvalget var også i tvil om 2.2, om redaksjonell uavhengighet, men konkluderte med ikke brudd på god presseskikk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no