TV 2-profiler før fjorårets innflytting i nytt studio i Bergen.

Streiken ga fritt fall for NRK - men full fart på TV 2: I mai var Nyhetskanalen større enn TV3, og nesten like stor som TVNorge

Mai ble nok en rekordmåned for TV 2 Nyhetskanalen, med 79 prosent vekst i markedsandeler målt mot fjoråret.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2 Nyhetskanalen fikk sin sterkeste måned noensinne i mai, og ble Norges fjerde største TV-kanal. Nyhetskanalen fikk en andel på hele 5,2 prosent i mai, og var dermed større en TV3 - og nesten like store som TVNorge

Den forrige rekorden er fra juli i fjor da TV 2 Nyhetskanalen fikk en andel på 4,1 prosent blant alle TV-seerne. Målt mot fjorårets mai-måned har kanalen en vekst på imponerende 79 prosent. 

- Dette er fantastiske tall for TV 2 Nyhetskanalen. Ikke bare setter den andelsrekord, i tillegg er det rekord i daglig seertid gjennom en måned. At seerne bruker hele 49 minutter på Nyhetskanalen daglig er formidabelt.

- Som kommersiell allmennkringkaster ønsker vi å være et godt alternativ til NRK. Seerne responderer altså godt på dette, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Hovedkanalen TV 2 økte også i mai og fikk en andel på 20,9 prosent blant alle TV-seerne, noe som er en oppgang på 19 prosent. 

- Veksten til hovedkanalen er sterk, men den påvirkes selvsagt av NRK-streiken, sier Trygve Rønningen.

 

Streiken ga fritt fall for NRK

Som nevnt har streiken definitivt påvirket mai for NRK. Rikskringkastingens samlede markedsandel (i hele befolkningen) falt med hele 18 prosent, fra 38,3 til 31,4 prosent.

Denne måneden var TV 2-kanalene samlet sett nesten like store, med 30,3 prosent markedsandel og 15 prosent vekst fra i fjor. 

NRK taper jevnt over på alle tre kanalene, både hovedkanalen, NRK2 og 3/Super. 

  • Medier24 har forespurt NRK om kommentar til tallene, men så langt uten respons. 

Kanaldirektør Trygve Rønningen.
Powered by Labrador CMS