(TRONDHEIM): I 2014 var NRK P3nyheter først ute her til lands med å bruke det sosiale mediet Snapchat til å oppdatere unge med nyheter fra inn- og utland.
I ettertid har de aller fleste store redaksjonene en Snap-satsing.
Men nå har redaksjonen på Tyholt i Trondheim sluttet å bruke Snap daglig, forteller fungerende redaksjonssjef Ole Marius Trøen til Medier24.
- På det beste hadde vi rundt 10.000 personer som åpnet «storyene» våre, men etter at Snapchat gjorde store endringer, har vi mistet svært mange seere og opplever nå å bli sett av rundt 2-3.000 følgere, sier han.
Bruker mest tid på Instagram
Redaksjonene er aktiv i å bruke tall, analyse og tilbakemeldinger fra brukerne sine som en rettesnor i formidlingen. Og de har vært stolte over å hatt en «fullføringsgrad» (antallet som ser hele historien på Snap) på over 85 prosent.
- Vi avviser ikke at vi kan komme tilbake på Snapchat, men foreløpig er det stopp. Samtidig ser vi at vi vokser på andre plattformer som likner, som Instagram Story. Der legger vi nå tid og ressurser på å skape godt innhold, fortsetter Trøen.
- Vi må utvikle oss hele tiden og se hvor vi treffer og ikke treffer folk. Vi er den første redaksjonen som skal begynne med noe nytt - og den første til å slutte når noe ikke funker lenger, sier han.
Har luktet på «Vero»
Høsten 2016 omtalte Medier24 at P3nyheter sluttet med Twitter. Årsaken var at de så at bruken av Twitter gikk nedover, og at det er vanskelig å nå fram til P3nyheters målgruppe der, uttalte den daværende redaksjonssjefen til Medier24.
- Hvilke tilbakemeldinger har dere fått på at dere sluttet å være på Snap?
- Noen forteller oss at de synes det er kjipt og ønsket helst at vi skulle fortsette. Så har vi fått noen tilbakemeldinger på at dette var den eneste plassen de faktisk fikk nyheter, sier Trøen.
- Siden dere har som mål å være der de unge brukerne er: Hva blir neste steg?
- Vi følger med hele tiden for å se om det er noen sosiale medier eller plattformer som kan fungere, men foreløpig er det ikke noe som utkrystalliserer seg. Vi luktet litt på det sosiale mediet «Vero», men det ser mest ut til å være en hype i andedammen, avslutter redaksjonssjefen.