Her signerer de den nye redaktør­plakaten og legger fram nytt «ansvars­merke» for mediene

– Dette er et helt unikt dokument, forklarte Jensen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag ble den nye redaktørplakaten lagt fram, og både Hanna Relling Berg i Norsk Redaktørforening og Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) er fornøyde med den nye versjonen av avtalen – som ikke har blitt endret siden 2004. 

Generalsekretær i Norsk Redaktørforening Arne Jensen åpnet lanseringen med å hylle avtalen mellom MBL og redaktørene. 

– Dette er et helt unikt dokument, forklarte Jensen. 

Plakaten skal lanseres fredag, men Jensen forteller at de også har en plan for å rulle den ut i norske redaksjoner. Blant annet innfører de et nytt ansvarsmerke – som mediene kan bruke for å tydeliggjøre at de er et redaktørstyrt medie.

 

– Vi har fornyet det, og det er beregnet brukt på alle flater. Tanken er at dette skal være med på å synliggjøre at dette er et medie som er underlagt redaktørplakaten – med det ansvaret som følger med det, forklarte Jensen. 

Se live-intervju med NR og MBL: 

– Lettere å forstå

Styreleder i Norsk Redaktørforening, Hanna Relling Berg, forklarer at det er flere ting som har vært viktig i prosessen med å utarbeide ny redaktørplakat.

– Vi ville at den skulle bli lettere å forstå, lettere å bruke og et tydelig skille mellom kommersielt og ikke-kommersielt innhold, og at det ikke skal være tvil om hva som er journalistikk, forklarte hun. 

MBLs Tove Nedreberg forklarte hvorfor dette er viktig – også for medieeierne. 

– Det begynner med at uavhengig journalistikk er en av grunnpilarene i demokratiet vårt, forklarte hun. 

– Begeistring og vantro

Han forteller at han ofte møtes med sjokk og vantro når han presenterer avtalen for redaktører i andre land enn Norge. 

– Det møtes med en blanding av begeistring og vantro. Jeg har møtt oppegående redaktører, som er overrasket, først og fremst over at medieeierne gir opp en del av den makten de har mange andre steder, sa han og fortsatte: 

– Flere har kalt redaktørplakaten for redaktørenes «Magna Carta – et redaktørenes frihetsbrev. 

Jensen fortalte en historie fra et møte med den egyptiske redaktørforeningen – hvor de angivelig hadde spurt om hvorfor norske medieeiere er så opptatt av redaktørens uavhengighet og en god selvdømmeordning. Jensen fortalte at han svarte: 

– Fordi det er en god forretningsmodell. God journalistikk er en god forretningsmodell. 

– Vi har den med oss

Med seg på scenen under lanseringen hadde Jensen Nordlys-redaktør Helge Nitteberg og Fagbladet-redaktør Eva Ler Nilsen. 

Nitteberg forteller at han har den med seg i hverdagen, selv om han nok ikke leser på den hver dag. 

– Vi har den med oss, og den ligger der og vaker, og heldigvis er vi i en situasjon der ikke redaktørinstituttet utfordres – i alle fall ikke av eiere, sa Nitteberg. 

Ler Nilsen var klar på at redaktørplakaten også er viktig for fagpressen – som ofte sitter tett på eierne sine. 

– Innføring av redaktørplakaten i våre redaksjoner har ført til en profesjonalisering, sa hun. 

Powered by Labrador CMS