Avislesingen fortsetter å falle.Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Norsk mediebarometer:

Fortsetter fallet: Kun 30 prosent leser papiravis daglig

Vi bruker stadig mer tid på internett, mens kun en av tre leser papiraviser og om lag halvparten av nordmenn ser på lineær TV hver dag.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det viser tall fra Norsk mediebarometer 2018 som Statistisk sentralbyrå formidler.

– 30 prosent av befolkningen leste papiraviser en gjennomsnittsdag i 2018, mot 32 prosent året før, sier Emma Castillo Schiro, ansvarlig for barometeret.

Nedgangen i dem som leser papiraviser i 2018 er liten sammenlignet med året før, men den negative utviklingen har pågått lenge. I 1998 var andelen papiravislesere på 81 prosent.

Lesing av papiravisenes nettsider, som VG.no og Aftenposten.no, har også sunket, mens flere leser andre nettaviser, som NRK.no og Nettavisen.

36 prosent leste andre nettaviser i 2018, mot 32 prosent i 2017. Andelen som leste papiraviser eller deres nettaviser var på 64 prosent, mot 68 prosent året før. Totalt leste 72 prosent av oss avis på papir eller nett i 2018.

 

Eldre ser mest TV

Fram til 2012 så over 80 prosent av befolkningen på lineær TV hver dag. Siden den gang har trenden vært nedadgående. I 2018 var det 55 prosent som så lineær-TV en gjennomsnittsdag.

Tar vi med direktesendt nett-TV, øker andelen til 60 prosent. Unge ser minst på TV.

– Andelen TV-seere er lavest hos 20-24-åringene, hvor bare 33 prosent ser på enten lineær-TV eller direktesendt nett-TV. Dette er en nedgang på 10 prosentpoeng fra 2017 for denne aldersgruppen, sier Schiro.

Andelen er størst blant den eldre delen av befolkningen. 86 prosent av dem mellom 67 og 79 år ser på TV.

 

Mer tid på nett og gaming

91 prosent av nordmenn brukte internett en gjennomsnittsdag i 2018, en oppgang på 1 prosentpoeng fra året før.

Tiden vi bruker på internett har økt med ni minutter i 2018, til 2 timer og 47 minutter. Bruken av sosiale medier har også økt betydelig de siste årene.

– Av dem som er på internett i løpet av en gjennomsnittsdag, hadde 73 prosent vært innom Facebook i 2018, og 63 prosent hadde vært innom andre sosiale medier, sier Schiro.

De mellom 16 og 24 år er de mest ivrige brukerne av både sosiale medier og internett generelt, med en gjennomsnittlig tidsbruk på 4 timer og 24 minutter i døgnet.

Åtte av ti barn spiller dataspill

I fjor spilte 35 prosent digitale spill, mot 33 prosent i 2017. Andelen er høyest for barn mellom 9 og 15 år, hvor 81 prosent spilte digitale spill daglig i 2018.

Barn og unge bruker i gjennomsnitt 1 time og 20 minutter på dette per dag, som er en økning på 16 minutter fra året før.

Powered by Labrador CMS